ارزش انسان به بندگی اختیاری است

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی:

امام جمعه اصفهان گفت: مصلحت و ارزش انسان به بندگی اختیاری اوست؛ خداوند متعال او را به بندگی مجبور نکرده و فقط به عبودیت فرمان داده است تا مجموعۀ جهان هستی و از جمله سلول‌های بدن خود را با چشمی حق‌جو بنگرد.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع طلاب اصفهان، اظهار کرد: خداوند برای معرفی اولیای الهی، گاه به ویژگی‌هایی اشاره می‌کند که به صورت عادی، به‌دست آوردن آن ویژگی‌ها برای عموم افراد ناممکن به نظر می‌رسد، به این وسیله همه را در مقابل آنها به تسلیم و اظهار عجز وامی‌دارد.

وی تصریح کرد: یکی از این ویژگی‌ها، عبودیت دائمی است، زمانی که فکر انسان مشغول به دنیا و تامین نیازهای دنیایی نباشد، عبودیت پروردگار برای انسان‌های مومن ممکن و میسر است، اما هنگامی‌که فکر انسان مشغول نیازهای مادی و تامین آنها باشد، از یاد خداوند متعال غافل می‌شود.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: توجه هم‌زمان به هر دو، جز برای پروردگار، محال عادی به نظر می‌رسد؛ پروردگاری که دارای این صفت است “لایَشغَلُهُ شَان عَن شَانِِ”؛ توجه به هیچ امری او را از چیز دیگری باز نمی‌دارد.

وی افزود: قرآن کریم از خاندان عصمت و طهارت و انسان‌های کامل که مَظهَر(محل ظهور و بروز) و مُظهِر(آشکارکننده) صفات ربوبی هستند، چنین یاد می‌کند: «آنان مردانی هستند که تجارت و معامله‌ای، آنان را از یاد خدا و به‌پا داشتن نماز و ادای زکات غافل نمی‌کند، آنها از روزی می‌ترسند که در آن، دل‌ها و چشم‌ها زیر و رو می‌شود»

عضو خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن کریم دربارۀ گروهی که راه معصیت را در پیش گرفته و عقل خود را سرکوب کند می‌فرماید« اینها عقل و درک دارند؛ ولی با آن اندیشه و فهم نمی‌کنند، چشم دل و بصیرت دارند و می توانند با آن حق را از باطل جدا کنند؛ ولی از روی عمد، با آن نمی‌بینند، چنانچه گوش دل دارند که بتوانند سخن حق را بشنوند؛ ولی با اختیار خویش نمی‌شنوند، آنها همچون چهارپایان‌اند (عمل آنها مثل حیوانات است) ؛بلکه گمراه‌تر و پست‌تر از آنها هستند و این همان غافلان‌اند:«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»(اعراف/۱۷۹).

وی به آیه ۱۲ سوره محمد«ص» که می‌فرماید «انسان‌های کافر، همچون چهارپایان، از متاع زودگذر دنیا بهره می‌گیرند و می‌خورند و سرانجام، جایگاه آنها آتش دوزخ است؛ زیرا اگر انسان همچون حیوانات رفتار کرد، عملش مشابه عمل حیوانات است؛ ولی رتبه و منزلتش حتماً پایین‌تر از آنهاست. بر همین اساس عاقبت به جهنّم می‌افتد؛ در حالیکه حیوانات چنین عاقبتی ندارند.» اشاره داشت

امام جمعه اصفهان ابراز کرد:  مصلحت و ارزش انسان به بندگی اختیاری اوست؛ خداوند متعال او را به بندگی مجبور نکرده  و فقط به عبودیت فرمان داده است تا  مجموعۀ جهان هستی و از جمله سلول‌های بدن خود را با چشمی حق‌جو بنگرد و ببیند که چگونه به تسبیح خداوند تبارک‌وتعالی مشغول‌ می باشند و با شنیدن تسبیح آنها با گوش دل، سعی کند با اختیار خویش و با تصمیمی که به فرمان عقل می‌گیرد از مجموعۀ هستی در عبودیت خداوند عزّوجل عقب نیفتد؛

وی ادامه داد: انسان باید با بکارگیری عقل خود حتی از ملائک نیز سبقت بگیرد و همین سرّ کلام خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ فصلت «اگر می‌خواهید فقط خدای متعال را عبادت کنید؛ برای خدایی سجده کنید که آفرینندۀ خورشید و ماه است، اگر آنها در برابر عبادت پروردگار تکبر ورزند، کسانی که نزد پروردگار تو هستند، شب و روز تسبیح گویند و او را به پاکی یاد کنند و هرگز خسته نمی‌شوند.»

استاد حوزه اذعان کرد: باید توجه کرد که در این آیه و آیات دیگر، قرآن فقط به عبودیت پروردگار سبحان دستور داده است تا انسان با اختیار خویش و به فرمان عقل، دستور خداوند متعال را فرمان برد و مستحق رسیدن به کمال و مدح و ستایش بر آن باشد؛ ولی در عالم تکوین و در صحنۀ زندگی، او را مجبور نکرده است.

حوزه علمیه اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 12 =