اقسام مصلحت‌ها

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی:

آیت الله مهدوی گفت: باید دانست که در هر مصیبت، حتماً یک یا چند مصلحت وجود دارد، اما پشتوانه‌ی آن مصلحت دوگونه است…

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع روحانیون و طلاب اصفهان بیان کرد: باید دانست که در هر مصیبت، حتماً یک یا چند مصلحت وجود دارد، اما پشتوانه‌ی آن مصلحت دوگونه است.

وی تصریح کرد: گاهی شخص تمام وظیفه‌اش را انجام داده است؛ ولی باز هم رضایت خداوند به نزول آن مصیبت، به سبب مصلحت‌ها و حکمت‌هایی تعلق گرفته و آن شخص به بلا دچار شده است، در این حالت انسان هم باید صبور و هم به قضای الهی راضی باشد.

استاد حوزه عنوان کرد: گاهی هم خداوند به وقوع بلا راضی نیست، بلکه گناهان انسان به گونه‌ای است که وی را مستحق نزول بلا و مصیبت می‌کند، در این صورت اراده‌ی پروردگار به نزول بلا تعلق می‌گیرد، اما این گرفتاری به دلیل مصلحت پاک‌کردن گناهان و تأدیب شخص است، بدون آن که خواسته و مشیّت خدا بر نزول بلا بر او تعلق گرفته باشد، در این صورت انسان باید خودش را برای نزول بلا ملامت کند و آن تکالیفی را که از دست داده، جبران سازد و نیز در آینده اشتباهاتش را تکرار نکند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در بیان نشانه‌های حقیقت عبودیت به عنوان بصری فرمودند، «بنده‌ی خدا برای خودش تدبیر نمی‌کند و تمام اشتغالش به اجرای دستورهای الهی است»

وی اذعان داشت: حقیقت عبودیت آن است که عبد، خدای متعال را مدبّر خویش می‌داند و برنامه‌ریزی مستقلی برای خود ندارد، او در هر لحظه‌ای از شبانه‌روز به همان عملی همت می‌گمارد که رضایت خالق در آن است، نتیجه و اثرش هم آن است که وقوع مشکلات و مصیبت‌ها برای او آسان می‌شود.

حوزه علمیه اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =