حوزه علمیه اصفهان
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان

آرزوی دیرینه علامه مصباح تا آخرین روزهای عمر چه بود؟

حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی(زید عزه)

از ویژگی‌های ممتاز علامه مصباح یزدی می‌توان به زمان شناسی ایشان و اینکه سعی می‌کردند در هر زمان، وظیفه و تکلیف خود را متناسب با شرایط تشخیص بدهند و به آن عمل کنند، اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی(زید عزه) فرزند مرحوم علامه ،در مراسم بزرگداشت علامه مصباح یزدی(رضوان ‌الله ‌علیه) که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، اظهار داشت:
به فرموده رهبر معظم انقلاب، بزرگداشت علما و بزرگان، بزرگداشت یک شخص نیست، بلکه بزرگداشت یک راه و مکتب است و البته بزرگداشت اصلی این علما، ادامه دادن راه آن بزرگان است.

ایشان تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص کرده و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه شود.

زمان شناسی و تکلیف محوری، نخستین خصیصه علامه مصباح

تبیین منش و روش بزرگان و تطبیق آن با شرایط زمانه می‌تواند کمک حال ما در ادامه راه بزرگان باشد، بنابراین از ویژگی‌های ممتاز علامه مصباح یزدی می‌توان به زمان شناسی ایشان و اینکه سعی می‌کردند در هر زمان، وظیفه و تکلیف خود را متناسب با شرایط تشخیص بدهند و به آن عمل کنند، اشاره کرد.

شاید در اقشار مختلف و از جمله روحانیت، کمتر کسی پیدا شود که خود را از جو غالب جامعه و روزه مرگی جدا سازد و از انداختن طرحی نو واهمه‌ای نداشته باشد.

علامه مصباح یزدی همواره براساس وظیفه محوری و تکلیف مداری حرکت و عمل می‌کردند.

حقیقتا با تحولات و تغییرات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، خاصه در دهه‌های اخیر که سرعت رشد و تحولات چند صد برابر شده، تبیین ابعاد مختلف دین و اجرای امور عملی دین به همین تناسب تغییر می‌کند و چه بسا آنچه تا دیروز باید انجام می‌دادیم، امروز دیگر موثر نباشد و وظیفه ما چیز دیگری باشد.

آیت الله مصباح یزدی در طول زندگی خود چنین دغدغه‌ای داشتند و به ادامه راه‌های گذشته و وظایف قبلی اکتفا نمی‌کردند و همیشه در پی ایجاد راهی جدیدی متناسب با شرایط بودند.

امروز تشنگی که برای دین مبین اسلام در جهان پیدا شده، وظایف ما را تغییر داده و متحول می‌سازد، به بیان دیگر امروزه به مقداری نیازها و سوالات زیاد شد که دیگر نمی‌توانند فقط متصور به وظیفه روحانیت به یک منبر و محراب باشند، اما متاسفانه چون زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه آنگونه که باید رشد نکرد و نتوانست متناسب با شرایط جامعه پیش برود و لذا در نهایت از پاسخگویی به همه نیازها در عرصه‌های مختلف باز ماند.

به عنوان مثال بعد از چهار دهه هنوز در زمینه تربیت قاضی تراز اسلام و انقلابی از بدنه روحانیت و یا مبلغ دینی برای جوامع خارجی دچار چالش هستیم.

از مهمترین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به روحانیت، تبیین ابعاد مختلف اسلام برای اداره جامعه اسلامی است، از روانشناسی و جامعه‌شناسی گرفته تا روابط بین المللی و مباحث مختلف ما نیاز به متخصص روحانی داریم، ما امروز در حوزه علمیه چه میزان در زمینه اقتصاد اسلامی برنامه و نظریه تولید کرده‌ایم، هنوز ما یک نظام اقتصادی اسلامی با همه اجزا و دستورالعمل‌های آن تعریف و تنظیم نکرده‌ایم.

همچنین ما در این چهل سال افرادی که در حد وزیر بتوانند کارآمد باشند و تا بن دندان معتقد به اسلام و مبانی دینی باشند هم در دانشگاه‌ها تربیت نکرده‌ایم.

اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است

امروز در نظام تعلیم وتربیت، از مهدکودک تا دانشگاه‌ها در ذیل جمهوری اسلامی ایران همگی براساس نظریات غربی است و سپس تعجب می‌کنیم چرا جوانان و نوجوانان امروز در کف خیابان با نظام جمهوری اسلامی ایران درگیر می‌شوند! چه میزان در نظام تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کرده‌ایم؟

آیا کسی به جز روحانیت به عنوان اسلام شناس، صلاحیت ارایه نظریه‌های مختلف برای ابعاد متعدد اداره جامعه اسلامی را ندارد، موضوعی که از دغدغه‌های مهم آیت‌الله مصباح بود این است که ما امروز با چه نیازهایی مواجهیم و چه کاری برای رفع آن نیاز داریم و سپس بعد از آن خود را برای پیشبرد اهداف وقف می‌کردند.

علامه مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم

علامه مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم و حق استراحت، تفریح و به بطلالت گذراندن وقت خود را نداریم، علامه مصباح یزدی تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه کنید.

این یک راهبرد اصیل و برنامه عملی است که ما باید از علامه مصباح یزدی بیاموزیم و در زندگی خود بکار ببریم، اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است، یک تفنن و فرع نیست، بلکه یک ضرورت بوده و اگر در موقع خود انجام نشود ، ممکن است خیلی دیر شود.

ضعف‌های موجود در نظام اسلامی حاصل ترک فعل ها است، ما به عنوان حوزه و روحانیت باید یک بازنگری در چهل سال گذشته خود کنیم و ببینیم چه باید می‌کردیم و هنوز انجام نداده‌ایم.

فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی یادآور شد: از آخرین ماموریت‌های علامه مصباح یزدی نسبت به موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، دستور بازنگری در اولویت‌ها و ماموریت‌های این موسسه بود، که امروز چنین به نظر می‌آید که این بازنگری در ماموریت‌ها و اقدامات بعد از چهل سال باید در مراکز مختلف نیز رقم بخورد.

اخلاص و توسل از دیگر خصایص سیره عملی علامه مصباح یزدی بود، علامه برای کاری که انجام می‌داد منتظر تایید و تشویق کسی نبود، عملکرد ایشان در دوران اصلاحات پیش چشم همگان است، چنانچه تشخیص انجام کاری را می‌دادند از حرف و مذمت هیچ‌کسی هراس نداشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =