حوزه علمیه اصفهان
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان

اسلام چگونه جلوی طلاق عجولانه را گرفته است

حجت الاسلام محسن قرائتی

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۲۳۰ سوره بقره پرداخته است. طلاق 

* آیه: 

فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى‏ تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ‏

* ترجمه: 

پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، براى بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، مگر آنکه به نکاح مرد دیگرى درآید (و با او آمیزش نماید.) پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعى ندارد که به یکدیگر بازگشت کنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.) البتّه در صورتى که امید داشته باشند حدود الهى را برپا دارند. و اینها حدود الهى است که خداوند آن را براى افرادى که آگاهند بیان مى‏ کند.

* نکته ها: 

در اسلام بعضى از مقرّرات، جهت جلوگیرى از تصمیمات عجولانه به چشم مى‏خورد. مثلاً:

الف: هر کسى بنا دارد زن خود را طلاق دهد، باید زن در حال پاکى بوده و طلاق در برابر دو شاهد عادل باشد. باید تا مدّتى هزینه زن را بپردازد و زن در این مدّت مى ‏تواند با آرایش کردن، خود را به مرد عرضه کند. هر یک از این شرائط مى ‏تواند از طلاق ‏هاى عجولانه جلوگیرى کند.

ب: مردم براى گفتگوهاى خصوصى با پیامبر بسیار هجوم مى‏ کردند، خداوند دستور داد هر کس با پیامبر سخن خصوصى دارد، مقدارى صدقه بدهد و بعد گفتگو کند. این قانون براى جلوگیرى از طرح سؤالات غیر ضرورى بود. [مجادله، ۱۲]

به هر حال شرط ازدواج با شوهر دیگر و طلاق دادن او، براى همسرِ شوهر اوّل شدن، یکى دیگر از نمونه ‏هاى قوانین سرعت ‏گیر در اسلام است.

* پیام ها: 

۱- مردان نباید از اختیارات خود سوء استفاده کنند و باید بدانند که اختیار آنها براى طلاق، محدود است. از امام رضا علیه السلام روایت شده است که فرمود: طلاق را سبک نگیرید و به زنان ضرر نرسانید. [من لایحضره الفقیه، ج‏۳، ص‏۵۰۲] «فلا تحلّ له»

۲- امید به زندگى براساس احکام الهى، شرط ازدواج است. «ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه»

۳- مسلمانان بدانند که حدود الهى، تنها در نماز، زکاه، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگى نیز از حدود الهى است. «تلک حدود اللّه»

۴- هر کسى اسرار و حکمت مقرّرات الهى را نمى ‏داند. مردم عادّى، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را مى ‏بینند. «لقوم یعلمون»

 

حوزه علمیه اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =