جلسه پرسش و پاسخ با حضور معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان برگزار شد
حجت الاسلام عبد الامیر خطاط:
با حضور حجت الاسلام عبد الامیر خطاط معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در جلسه پرسش و پاسخ و هماندیشی با طلاب در مدرسه علمیه مالک اشتر اصفهان (رکن الملک)، مسائل و مشکلات طلاب در فضایی صمیمی مطرح و ایشان به بیان پاسخ به آنها پرداخت
حجت الاسلام عبد الامیر خطاط در جلسه پرسش و پاسخ و هماندیشی با طلاب در مدرسه علمیه مالک اشتر اصفهان (رکن الملک) با اشاره به حدیث نقل شده از امام رضا (علیه السلام) در کتاب “عیون اخبار الرضا” اظهار داشت: در این حدیث آمده است «رحمت خدا بر کسی که امر ما خاندان را احیا کند. از امام سوال شد که احیای امر شما چگونه است؟ حضرت فرمودند: « علوم ما را بیاموزد و به دیگران منتقل کند.»
وی افزود: در ادامه حدیث ذکر شده است که دلیل عدم متابعت مردم از اهل بیت علیهمالسلام، آشنا نبودن با مکتب اهل بیت است. اگر مردم علوم اهل بیت را بدانند، بی شک متابعت خواهند کرد.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: رسالت انتقال علوم اهل بیت علیهمالسلام بر دوش حوزههای علمیه نهاده شده تا مردم به وسیله آشنایی با مکتب اهل بیت از آنها پیروی کنند.
حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه یکی از انتقادات جدی من پیوسته بودن و متصل بودن دوره آموزشی ۲۰ ساله حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: باید یک دوره عمومی در ابتدای ورود به حوزه برای داوطلبان پذیرفته شده ترتیب داده شود تا با پایان آن دوره حداقل نصاب علم و دانش دینی در طلبه وجود داشته و بعد از آن به تبلیغ یا تحصیل در یکی ازرشتههای تخصصی مشغول شوند.
وی با اشاره به یکی از مشکلات موجود در حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: کارهای اجرائی حوزه علمیه اصفهان متمرکز در مرکز حوزه بوده که نوعی تصدیگری محسوب میشود.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در حوزه علمیه یک ستاد و یک صف وجود دارد، ادامه داد: وظیفه ستاد، سیاستگذاری و نظارت است و تمام مسائل اجرایی باید در صف حوزه علمیه انجام گیرد.
حجت الاسلام خطاط افزود: اگر مرکز مدیریت حوزه به عنوان ستاد و مدارس علمیه به عنوان صف باشند، سیاستگذاری و نظارت باید در مرکز مدیریت و مسائل اجرایی در مدارس علمیه انجام شود؛ در حالیکه اینطور نبوده و کاملاً برعکس صورت گرفته است.
وی بیان کرد: ما باید مرکز مدیریت حوزه علمیه را از ساحت اجرا مبرّی کرده که این کار مستلزم فراهم کردن زمینه های لازم بوده و با یه روز و یک ماه و یک ترم محقق نمیشود.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در ادامه به مباحث مربوط به فعالیت و تحصیل در مدارس علمیه، آزمونهای جبرانی و حضور و غیاب پرداخت و گفت: طبق مصوباتی که از قبل بوده است، سفف غیبتهای موجه باید به مقداری باشد که رشته بحث درسی از دست طلبه خارج نشود؛ لذا طبق آئین نامه هر طلبه میتواند به میزان یک دهم از جلسات را غیبت مجاز وضروری داشته باشد.
حجت الاسلام خطاط در پاسخ به سوال یکی از حضاران مبنی علت وجود برخی بینظمی ها در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات باید در حوزه و هر جای دیگر وجود داشته باشد تا از بینظمی جلوگیری شود. لذا قانون و مقررات برای رفع مشکل و درمان نبوده بلکه زیرساختی لازم برای هر گونه اقدام محتوایی است.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در جواب علت طولانی بودن روند تحصیل، برگزار نشدن کرسی آزاد اندیشی و استاندارد نبودن سوالات امتحانی گفت: قانون آموزشی این است که به ازای هر واحد درسی ۱۷ جلسه و برای درس ۵ واحدی ۸۵ جلسه برگزار شود و محدوده ها بر این اساس تنظیم شده است. لذا باید در ۲ ترم تحصیلی حد اقل ۱۷۰ جلسه وجود داشته باشد. کرسی آزاد اندیشی نیز در مدارس برگزار شده و می شود اما باید موضوعات خوب و کاربردی مطرحگردد. طلاب میتوانند موضوعات خوب و حساس را به معاونت پژوهش پیشنهاد داده تا کرسی آزاداندیشی پیرامون آن موضوع برگزار شود.
وی ادامه داد: مشکلات عدیدهای در خصوص سوالات امتحانی وجود داشته که قرار است برای رفع آنها کارشناسی و چارهاندیشی شود.
ایشان در پاسخ به یکی از سوالات مبنی بر تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه بیان کرد: در نظام آموزشی قانونی برای تحصیل همزمان وجود نداشته و کسی نمیتواند همزمان به ۲ تحصیل مشغول باشد.
وی با اشاره به شهریه طلاب در مدارس علمیه خاطرنشان کرد: طبق نظر برخی مراجع تقلید اگر طلبه ای نخواهد خود را وقف خدمت به دین مردم نماید، دریافت شهریه از او جایز نیست. تنها برخی از مدارس علمیه دارای موقوفه بوده که هزینه حفظ عین انه نیز بالاست.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امسال طبق مصوبه شورای آموزش، درس «هویت طلبگی» در پایه ۱ به طلاب تدریس میگردد، اضافه کرد: در سال جاری، حتی یک نفر از افرادی که در مصاحبه رد شده و چانه زنی میکردند، پذیرفته نشده و به مدارس علمیه راه نیافتند. مقداری شناخت از افراد نیز باید در پایه ۱ پیدا شده و غربالگری صورت میگیرد تا افرادی که توان لازم برای طلبگی ندارند، شناسایی شده و به فعالیت های غیر حوزوی هدایت شوند.