دفاتر نهاد رهبری در دانشگاهها از حالت انفعالی خارج شوند
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی (زید عزه)
دیگر حضور دانشجویان در کلاسهای معارف اسلامی در سطوح دانشگاهی بستر لازم تغییر نگرش آنها نیست، امروز رسالت دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها خروج از حالت انفعال کنونی و کنشگری فعال است
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی(زید عزه) معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در جلسه هماندیشی اساتید حوزه و دانشگاههای استان اصفهان که به مناسبت بیست و هفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت:
امروز به دلیل فضای رسانهای و شبکه سازی جهانی، هویت و ذهنیت جوانان ما مورد هجمه واقع شده است.وی با بیان اینکه امروزه هویت جوانان توسط رسانهها تشکیل میشود، تصریح کرد: روند جهانی شدن به دلیل گستره رسانهها و یکسان سازی فرهنگی توسط امپریالیسم رسانهای و استکباری در حال انجام شدن است و لذا در این عرصه مهمترین وظیفه ما ارتباط و حسن تعامل با دانشجویان و جوانان است.
ارتباط، مقدمه تغییر ذهنیت و فهم سازمان یافته جوانان توسط رسانههاست، بنابراین روحانیون و حوزویان نباید از ارتباط و تعامل با دانشجویان و جوانان غافل شوند.
لزوم خروج از حالت انفعالی توسط دفاتر نهاد رهبری در دانشگاهها
دیگر حضور دانشجویان در کلاسهای معارف اسلامی در سطوح دانشگاهی بستر لازم تغییر نگرش آنها نیست، ادامه داد: امروز رسالت دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها خروج از حالت انفعال کنونی و کنشگری فعال است، رویکرد دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و گروههای معارف اسلامی باید تغییر کند و این اساتید با درک صحیح از وضعیت حال حاضر، کنشگری فعالانه در دانشگاه را رقم بزنند.
فرهنگ اسلامی ایرانی در دانشگاهها نباید محجور باشد، امروزه ذهنیت جوانان بسیار سخت و شکننده است و باید برای برقراری تعامل با آنها از شیوههای نوین و به روز استفاده کرد.
در محیطهای دانشگاهی به گفتمانهای مشترک با جوانان نیازمندیم، چرا که این بهترین شکل در ارتباط گیری با قشر جوان است، نحوه ارتباط حوزویان و روحانیون با جوانان و دانشجویان باید فراتر از حضور در کلاسهای درس معارف اسلامی دانشگاهی باشد.
امروز حوزههای علمیه و دانش پژوهان جدید حوزوی در عرصه فقههای مضاف مورد نظر برای ارتباط نظام اسلامی با جهان و دنیای بین المللی فعال هستند، به گونهای که اکنون بالغ بر ۸۰ فقه مضاف در حوزههای علمیه قم تدریس میشود، اما مشکل زمانی رقم میخورد که این مباحث در حد نظریه توسط حوزویان باقی مانده و اجرا توسط اشخاص دیگری متفاوت از حوزویان و آشنا با هویت دینی و انقلابی، رقم میخورد.
امروز در حلقههای واسط و اجرایی شدن مباحث فقهی، درعرصههای مختلف ارکان حکومتی دچار مشکل هستیم، این در حالی است که حوزههای علمیه در امر نظریه پردازی و مباحث فقهی ارکان مختلف یک جامعه بشری به خوبی ورود کردهاند، ولی این نظریهها به دست ساختارها و سازمانهای جامعه به عنوان حلقههای واسطه با مردم اجرا میشود که عمدتاً جامعه را به سمت و سوی اهداف تحقق سازمانهای بین المللی پیش میبرند.