نیازمند راهبری طلاب با روشهای نوین هستیم
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی(زید عزه)
دشمن امروز ظرفیتهای تربیتی اسلام را به خوبی شناخته و حتی مطابق با آنها و بر اساس اهداف خود درحال برنامهریزی برای نسل جوان است، ما نمیتوانیم در حوزههای علمیه به شکل سنتی و قدیمی طلاب جوان را تربیت کنیم، بلکه نیازمند راهبری طلاب جدید با روشهای نوین هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی (زید عزه) معاونت محترم تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه استان اصفهان در مراسم افتتاحیه سومین دوره پودمانی طرح تعالی اساتید حوزههای علمیه، اظهار داشت:
برگزاری این دوره مایه خرسندی است، چرا که امروز برنامههای تهذیبی و تربیتی به واسطه برگزاری چنین دورههایی به مراحل اجرایی و عملی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه علمیه اصفهان طی چند سال گذشته، طرح تعالی و رشد در عرصه تربیتی در حوزه علمیه اصفهان برگزار شده است، گفت: همانطور که مشخص است، امروز نسل جوان و نوجوان در مواجه با طوفان رسانهها و فضای مجازی، رفتار و گفتار خود را تنظیم و تطبیق میکند.
همچنین از دیگر شاخصهای نسل نوجوان این است که تمایلی به تفکر و تدبر نسبت به برخی از امور اعتقادی ندارد، بنابراین برنامه ریزی و چینش مدلهای تربیتی امروز بسیار متفاوتتر از گذشته است.
در دهه هفتاد افرادی چون حلقه کیان سعی داشتند با نگارش مطالب و مقالات بر فکر مردم تاثیر گذار باشند، خاطرنشان کرد: چنین افرادی پس از گذشت زمانی مشاهده کردند که افکار و مطالب آنها در سطوح پایین جامعه اثر گذار نیست و در همان سطحهای روشنفکری و نخبگان باقی مانده و پاسخ داده میشود.
روزنامهای در آمریکا چند سال قبل به بیان بحثهایی چون ضرورت ترویج دوچرخه سواری بانوان، بیحجابی و آزادی زن در ایران میپردازد و ۶ سال بعد از آن، این موضوعات در کف جامعه به عنوان مطالبه اصلی نسل نوجوان مطرح میشود.
امروز مدلهای تربیتی متاثر از رسانهها در حال انجام است یا در مقابل وقتی رهبر معظم انقلاب سخن از تأکید بر پیاده روی اربعین میکنند، این خود نیز یک مدل تربیتی برای تاثیرگذاری بر نسل نوجوان محسوب میشود.
دشمن امروز ظرفیتهای تربیتی اسلام را به خوبی شناخته و حتی مطابق با آنها و بر اساس اهداف خود درحال برنامهریزی برای نسل جوان است، ما نمیتوانیم در حوزههای علمیه به شکل سنتی و قدیمی طلاب جوان را تربیت کنیم، بلکه نیازمند راهبری طلاب جدید با روشهای نوین هستیم.
در گذشته از جمله در حوزه علمیه اصفهان شاهد بودیم که علمای بزرگ در چند مدرسه علمیه خاص حضور داشته و با طلاب جوان رفت وآمد میکردند، حضور امثال آخوند کاشی، آیت الله ادیب، آیت الله ارباب و جهانگیرخان قشقایی در بین بدنه طلاب جوان در مدارس کهن حوزه علمیه اصفهان و حشر و نشر با طلاب، خود باعث انتقال سیره تربیتی به طلاب جوان میشد.
فضای کنونی حوزههای علمیه و مدارس علمیه با فضاهای گذشته فاصله دارد، امروز طلبه جوان با ورود به مدارس علمیه تفاوت زیادی با دبیرستان احساس نمیکنند، بنابراین باید باور کنیم در حوزه علمیه در عرصه تربیتی و تهذیب به صورت جدی و دقیق نیازمند برنامهریزی هستیم.
حتی لازم است علما، بزرگان و اساتید حوزههای علمیه به این باور و اعتقاد برسند که کار تربیتی، نیازمند برنامهریزی عمیق و دقیق است.
اخلاق و تهذیب نخستین چیزی است که مردم در مواجهه با یک روحانی و مبلغ از آن انتظار دارند، سپس تقوا و تسلط بر مباحث احکامی مورد انتظار مردم است.