حوزه های علمیه باید مکتب اهل البیت را به جهان معرفی کنند
حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط
امروز در این شرایط قرار داریم به طوری که دین ستیزان نیز برای رسیدن به اهداف پلیدشان از حربه دین و داعش بهره می گیرند ،ما در پیچ تاریخی که به معنای تعویض تمدن ها و عصر افول و ضعف تمدن های غربی است؛ قرار داریم و مسئله مهمی که امروز باید بر آن تمرکز نمود نوع سازی تمدن اسلامی است. امیدواریم حوزه های علمیه بتوانند مکتب اهل البیت را به جهان معرفی کنند و تمدن اسلامی مبتنی بر این مکتب را به جهان معرفی کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط جانشین مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان در همایش تجلیل از اساتید برتر حوزه علمیه بیان کرد:
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى بِاللَّهِ شَهِیدا
ضمن خیر مقدم و عرض تبریک دهه کرامت و گرامی داشت روز معلم و سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر و سالگرد ارتحال امام
امروز در محافل متعدد بحث از تمدن نوین اسلامی است.
اگر در نگاه کلان به دین در عرصه بین الملل نگاه کنیم، می توان گفت دین از عصر انزوا به روزگار فعلی رسیده و به عنوان عنصر تعیین کننده در مناسبات بین المللی است.
دنیا در قرن بیستم، تحت تأثیر دو نظام معرفتی «مارکسیسم» و «لیبرال دموکراسی» قرار گرفته که هر دو بر اینکه «دین نمی تواند در مسائل سیاسی حضور داشته و اثرگذار باشد» متفق بودند و معتقد بودند که دین اگر اعتباری دارد، محدود به مسائل شخصی و فردی است ،در چنین شرایطی، انقلاب پیروز می شود و امام راحل با مبنای حکومت دینی در عرصه بین الملل حاضر شد و معادلات را تغییر داد.
امروز دین در عرصه های جهانی تعیین کننده است
برای اولین بار در تاریخ جام جهانی با تلاوت قرآن کریم آغاز می شود , و در برابر انظار جهانیان نماز جماعت اقامه می شود باشگاه چلسی برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر انگلیس با قطع بازی و پخش صدای اذان مغرب، سفره افطار گستراندند و تا روزه داران روزه خود را باز و افطار کنند.
امروز در این شرایط قرار داریم به طوری که دین ستیزان نیز برای رسیدن به اهداف پلیدشان از حربه دین و داعش بهره می گیرند ما در پیچ تاریخی که به معنای تعویض تمدن ها و عصر افول و ضعف تمدن های غربی است؛ قرار داریم و مسئله مهمی که امروز باید بر آن تمرکز نمود نوع سازی تمدن اسلامی است. امیدواریم حوزه های علمیه بتوانند مکتب اهلبیت را به جهان معرفی کنند و تمدن اسلامی مبتنی بر این مکتب را به جهان معرفی کنند.
امروز بهترین زمان برای تحقق مصداق جهانی این حدیث است که «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ؟ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا »برای تحقق این مهم اولین قدم برای ما حوزویان و به ویژه اساتید ،گفتمان سازی است این موضوع باید گفتمان جاری حوزویان شود و به مذاکرات و مباحثات روزانه ما طلاب دربیاید.
بی انگیزگی ، بی نشاطی، دلمردگی، عوامل متعددی دارد یکی از اساسی ترین عوامل آن نا امیدی و ابهام در آینده است این نگاه واقعی نیست، ناشی از خود باختگی است، ما در این زمان بهترین شرائط را داریم.
ما خرمشهرها در پیش رو داریم، باید با کمک هم سایر مشکلات را شناسائی کنیم و در صدد رفع آنها بر آییم ،باید نقش استاد در امید بخشی به طلاب، انتقال بصیرت، نگاه جهانی، علم، تقوا،اخلاقو … برجسته گردد.
اقدامات اصلاحی حوزه علمیه اصفهان
اما در مورد امور جاری حوزه، اولین مطلب ، ضرورت توجه به معنویت و اخلاق در زندگی طلبگی است معاونت فرهنگی باید مؤثرترین معاونت در حوزه باشد باید برای نهادینه کردن امور معنوی برنامه داشته باشد و اگر لازم بود از حجم دروس کم کرد.
اما اگر برنامه نداشته باشیم صرف کم کردن از حجم دروس سبب می شود تا وقت ها صرف کارهای دیگر شود. اکنون و با پیشنهاد معاونت آموزش دو واحد فرهنگی در نظام آموزش در نظر گرفته شده است.
نکته دیگر اصلاح نظام اموزشی حوزه است برنامه ای که چند سال است در شورای عالی آموزش مطرح است که نظام آموزشی از دوره عمومی در ابتدا است که سپس وارد گرایشهای تخصصی می شود و این برنامه با تصویب شورای عالی آموزش و تأیید مدیر محترم حوزه از سال گذشته برای پایه یک آغاز شد و به صورت پلکانی بالا می رود.
نکته دیگر واگذاری امور به مدارس بلکه به اساتید است. در برنامه جدید اهداف و سرفصل های هر یک از دروس معین می شود و کتاب هایی که می تواند این اهداف را تامین کند نیز اعلام می شود. سپس با نظارت مرکز طلبه به استاد سپرده می شود و در پایان امتحان شفاهی قوی گرفته می شود.
نکته دیگر در مورد حق التدریس هاست که به دو صورت ساعتی و تمام وقت ابلاغ شده است و از بهمن ماه محاسبه ساعتی اغاز شد و محاسبه تمام وقت نیز برای واجدین شرائط به زودی آغاز می شود.
در مورد تصحیح مجدد برگه های امتحانی نیز باید عرض کنیم متاسفانه برخی اساتید تحت تاثیر ملاحظات اخلاقی و با ملاحظه سختی معیشت و … امور غیر علمی را به حیطه علمی وارد کردند . این باعث شد تا قسمت بازرسی پس از تصحیح مجدد برخی نمرات را تغییر دهد . اشکال واقعی به این دسته از اساتید است. ما اکنون این آمادگی را داریم که اگر استادی از نمرات خود دفاع کند موارد را با حضور وی بررسی و موارد خطا را اصلاح نماییم.
راجع به ضرورت پرداختن به دروس عقائد و عدم تمرکز بر فقه هم که در فرمایشات آیت الله طباطبائی نژاد نیز بدان تصریح شد و یکی از اساتید محترم نیز بیان نمودند ، در نظام آموزش حوزه علمیه اصفهان با مصوبه شورای عالی آموزش و تایید مدیریت محترم مرکز بازنگری ، اصلاحاتی صورت گرفت که جزئیات آن در آینده منتشر خواهد شد.