حوزه علمیه اصفهان
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان

در هر نمازی باید غدیر باشد و «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی غدیر

حجت الاسلام انصاری زاده

پیامبر فرمود این سوره حمد مختص به ما است ، و در روز غدیر فرمود «أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی، ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّهُ …»  امروز صراط مستقیم من هستم و بعد امیرالمومنین و در هر وقتی امام آن عصر، صراط مستقیم است، یعنی در هر نمازی باید غدیر باشد و اهدنا الصراط المستقیم یعنی غدیر

حجت الاسلام و المسلمین انصاری زاده در مراسم تجلیلی که از  ایشان در مسجد حضرت امام سجاد (علیه السلام) شهر نائین و به پاس چهار دهه خدمت در عرصه تبلیغ و تدریسشان ترتیب داده شده بود ، ضمن بیان مقدمه ای در تشکر از مسئولین جلسه ، به ایراد سخن در موضوع حقیقت غدیر و اهمیت آن پرداخت:

از اوصافش خداوند متعال این است که ، جمیل را در بنده اش اظهار می کند ، آنچه عزیزان فرمودند این لطف خدا بوده است که« یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح » باید از او تشکر کرد الحمدلله.

یک معلم ابتدائی درعین حالی که در مقطع ابتدائی باقی می ماند ولی در عین حال مجتهد هست،  پرفسور هست ، چون کسانی که روزی الفبا از او یاد گرفته اند به این موقعیت ها دست یافته اند ما هم یک روزی الفبایی را برای عزیزان بیان کردیم و لذا موقعیت های علمی که به آنها رسیده اند مثل این است که ما به آن رسیده ایم و ما همان معلم ابتدائی الفبا باقی هستیم و امیدواریم خدای متعال با لطف و کرمش از ما قبول کند.

امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند « الغِنى و الفَقرُ بعدَ العَرضِ علَى اللّه ِ  » یعنی تا اعمال بر خداوند عرضه نشود ، فقیر و ثروتمند مشخص نمی شوند حرف بسیار ارزشمندی است ، مومنین یا مومنات چقدر زحمت کشیده اند ، دیگران اصل بوده اند و حقیر فرع بوده ام و این لطف شما به این حقیر چون خداوند بر زبان شما جاری کرد از آن ذات اقدس تشکر می کنم و انشاء الله هم ذخیره قبر و قیامتمان قرار بدهد .

همیشه شعارمان این بوده است بهترین منبر و سخنرانی باید این سه« میم» و ویژگی را داشته باشد که« مفت» و «مفید» و« مختصر» باشد، انشاء الله که از این سه اصل عدول نکنیم ، روز عید غدیر روز تبلیغ نهائی بود و حضرت پیامبر(ص) ، وزارت و رسالت را با هم مطرح کرد .

مساله غدیر مساله ای چند لحظه ایی نیست و حضرت رسالت در خطبه غدیر فرمودند « مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ مَسْلوک فِی» همانطور که در قرآن آمده « وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ »(اعراف/۱۵۷) آنهائی که تابع آن نوری  هستند که با پیغمبر نازل شده است ،حضرت فرمود «النُّورُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ مَسْلوک فِی ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی» این نور امروز در من است و بعد در امیرالمومنین است و همینطور در نسل او تا برسد به آن عزیزی که « الَّذی یأْخُذُ بِحَقِّ الله وَ بِکلِّ حَقّ هُوَ لَنا » تا برسد به آن سفر کرده که صد غافله دل همره اوست .

و باز پیامبر این را در جائی دیگر پیاده کرد و فرمود که سوره حمد مختص من  و امیرالمومنین و فرزندان معصوم من است ، این سوره حمد مختص به ما است ، و در روز غدیر فرمود «أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی، ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّهُ …»  امروز صراط مستقیم من هستم و بعد امیرالمومنین و در هر وقتی امام آن عصر، صراط مستقیم است .

یعنی در هر نمازی باید غدیر باشد و اهدنا الصراط المستقیم یعنی غدیر ، همانطور که مادر و محور قرآن سوره «حمد» است ، محور سوره «حمد» هم صراط مستقیم است که پیامبر فرمود امروز صراط مستقیم ، من و وجود نازنین امام هر زمان خواهد بود .

در قرآن «سبیل» راه فرعی است مثل نماز و جهاد ولی ولایت راه اصلی است ، آزاد راه است ، و اینها باید به صراط منتهی شوند ولذا «صراط» در قرآن جمع ندارد و هر جا هم آمده اضافه به خودش کرده است مثل عبارت «صراط الله» ولی در سوره حمد می فرماید « صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم » که در روز غدیر فرمود « أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی » غدیر یک شعار نیست ، هم در نماز و حتی در اذان وجود دارد

در تفسیر مراغی مصری آمده بعد از غدیر جناب سلمان و ابوذر در اذان می گفتند « اشهد ان علی ولی الله» و مردم به حضرت رسالت عرضه کردند که اینها اینگونه اذان می گویند که پیامبر در جواب فرمودند : مگر من در غدیر ،غیر از این را گفتم ! که این را یک سنی در صفحه ۳۳ کتاب «السلافه فی امر الخلافه» خود آورده است.

جالب است که سیوطی درکتاب دُرّ المنثور از قول ابن مسعود می نویسد : آیه اینگونه نازل شد « یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ان علیا مولی المؤمنین » که تبیین آیه این است که «ان علیا مولی المومنین » و بعضی از علمای سنی در آیه ای که در جنگ احزاب نازل شد بعد از اینکه امیرالمومنین کار را تمام کرد ، که « وَکَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ »(احزاب/۲۵) نوشته اند که اصلش این بوده « وکفی الله المومنین القتال بعلی » یعنی به علی خدای متعال مومنین را از قتال کفایت کرد وبهتر این است که بگوییم خداوند تا ابد مومنین را به حضرت علی (علیه السلام)  نه فقط در قتال بلکه درهمه چیز کفایت کرد .

در عرب اگر بخواهند اوج افتخار کسی را برسانند عمامه بر سرش  می گذارند ، در کتاب مَعالِمُ المَدرَسَتَین  چنتا روایت نقل کرده از اهل سنت که پیغمبر در روز عید غدیر عمامه ای مشکی داشت به نام «سحاب» ، آن را اندازه سر امیرالمونین پیچید و بر سر او قرار داد و این یعنی تاج گذاری به تمام معنا بدست پیغمبر انجام شد و لذا این عمامه مشکی بر سر سادات ، یادگار اوست.

در کتاب الاحتجاج دارد که در روز عید غدیر مصافحه شروع شد و این مصافحه هایی که بین مومنین انجام می شود ریشه اش از روز غدیر است و امیدواریم که انشاء الله صاحب و وارث غدیر طلوع بکند و ما در محضرش باشیم .

مدعی بخواهد یا نه ، غدیر از کوثر می جوشد، غدیر از کوثر نشات گرفته،«إِنَّآ أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ »، اگر کسی بخواهد حق غدیر را عطا کند باید حق کوثر را عطا کند و تا حق کوثر عطا نشود همه چیز تکاثر است ،در عالم بجزء تکاثر نیست مگر حق کوثر خدا ، حبیبه خدا ،صدیقه کبری،قدیسه عظمی،انسیه حوراء (علیها صلوات الله) اداء بشود، الهی به حرمتش عجل له الفرج.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 7 =