میسیولوژی یا علم تبلیغ شناسی، توان علمی بالایی در فهم موضوعات تبلیغات دینی از منظر رشته های علمی دیگری همچون روانشناسی و جامعه شناسی و غیره … دارد. این درک غیر از نگاه عامیانه قبل به موضوع تبلیغ دینی است.
سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر حوزوی و نویسنده کتاب میسیولوژی در گفتگویی درباره این علم بیان کرد :
میسیولوژی یا علم تبلیغ شناسی، توان علمی بالایی در فهم موضوعات تبلیغات دینی از منظر رشته های علمی دیگری همچون روانشناسی و جامعه شناسی و غیره … دارد. این درک غیر از نگاه عامیانه قبل به موضوع تبلیغ دینی است.
چرا باید نسبت به علم میسیولوژی تحقیق کنیم ؟
تبلیغ دین یک روش سنتی دارد، ولی در علم میسیولوژی این تبلیغ دینی از ابعاد مختلف به صورت شبکه ای مورد بررسی قرار می گیرد. وقتی متخصص جامعه شناس ابعاد جامعه شناختی را بررسی و متخصص روانشناس ابعاد روانی را بررسی کند، همچنین اقتصاد دان برای بقای این گروه مردمی روشی های درآمد زایی را پیشنهاد دهد، دراین مدل ما با یک تبلیغ دینی روبرو هستیم که برای جامعه دینی فقط تبلیغ دینی نمی کند بلکه تمام مشکلات را از قبل شناسایی و راهکار می دهد.
یکی از مدلهای مطرح اقتصاد در علم میسیولوژی را توضیح دهید؟
در جامعه های دینی ابعاد اقتصادی وجود دارد، در علم میسیولوژی برای گروه های مردمی کوچک راهکار های اقتصادی را در تحت قالب مدل برای جامعه معرفی می کند، این راهکار ها، از سرمایه گذاری تا تولید را برای گروه های مردمی را تبیین می کند تا در ضمن بهبود وضع اقتصادی باعث ایجاد همبستگی بیشتر بین گروه های مردمی دینی شود.
در علم میسیولوژی برای یک روحانی کوچک تا یک عالم بزرگ، وظایفی دیده شده تا جامعه بصورت هماهنگ برای پیشرفت در همه ابعاد حرکت کند.
چه مدلهای روانشناسی در علم میسیولوژی وجود دارد؟
یکی از کاربردیترین مدلهای تبلیغ دین در میسیولوژی، مدلهای روانشناسی است، مدل «مراقبت از اعضا» به لیدر و اعضای گروه آموزش میدهد تا گروه را از چالشهای روانی همچون افسردگی و سرخوردگی نجات دهند. «مدل مراقبت از اعضا» در واقع مراقبت روانی اعضا را بر عهده دارد، مدلهایی در درمان جذب شدگان به فرقههای نوظهور انحرافی هم وجود دارد تا کسی که در القاء و ذهنشویی تیم فرقه قرار گرفته، به راحتی با چند تکنیک روانشناسی نجات دهند.
دغدغه شما از ترجمه و بومی سازی علم میسیولوژی چیست؟
میسیولوژی یک علم است و ترجمه صرف آن خطرناک است و باید بعد شناخت به فکر بومی سازی آن باشیم. برخی فکر می کنند صرف ترجمه این متون مشکلات تبلیغ دینی ما حل میشود ولی برعکس است چون علم میسیولوژی برای فرهنگ و هویت ما تدوین نشده است باعث تضاد می شود. برای بومی سازی با درک صحیحی از موضوع تبلیغ دین باید اتاق فکر از متخصصین مسلمان تشکیل شود و بر اساس مدل های میسیولوژی مدل هایی بر اساس فرهنگ و هویت ما نوشته شود.
در سخن آخر باید گفت، متأسفانه برخی گروه ها بدون طی روال علمی می خواهند صرف ترجمه یک مدل میسیولوژی آن را برای اسلام تجویز کنند. این در حالی است که نیاز است مدلها در اتاق فکر های از متخصصین جامعه شناس و روانشناس و غیره.. تحلیل و بررسی شود. آنچه نیاز امروز ما اتاق فکر از متخصصین خبره برای مدل نویسی است.