هدایت بشر از راه گفت و گو و نوشتن و کتابت امکان پذیر شد
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد
هدایت بشر از دو راه ممکن است اول از راه گفت وگو و دیگری از راه کتابت ،غذای معنوی هم که به انسان می رسد از دو راه چشم و گوش است و اگر چشم و گوش نباشد انسان «صم و بکم» می شود و کاری هم برایش نمی توان کرد، به هر حال به حسب ظاهر مسیر فهمیدن از دو راه گوش و چشم است و لذا در دورانی که نوشتن و کتابت نبود فهم مردم هم پیشرفتی نداشت.
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد(زید عزه) نماینده ولی فقیه در استان و مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان در مراسم تجلیل از مولفین برتر حوزه علمیه اصفهان درباره راههای هدایت بشر اظهار داشت:
هدایت بشر از دو راه ممکن است اول از راه گفت وگو و دیگری از راه کتابت و همانطور که غذای جسم از راه تنفس و از راه دهان است که در سر قرار دارد ،غذای معنوی هم که به انسان می رسد از دو راه چشم و گوش است که آن هم در سر قرار گرفته است و اگر چشم و گوش نباشد انسان «صم و بکم» می شود و کاری هم برایش نمی توان کرد.
البته آن «صم و بکم» منظور چشم ظاهری نیست بلکه چشم باطنی است ممکن است کسی کتاب بنویسد و مطلبی را بشنود ولی در عین حال واقعیت را نفهمد اما به هر حال به حسب ظاهر مسیر فهمیدن از دو راه گوش و چشم است و لذا در دورانی که نوشتن و کتابت نبود فهم مردم هم پیشرفتی نداشت.
مدیر حوزه علمیه اصفهان در بیان زمانی که کتابی نبود و مردم با بی عقلی حرف انبیاء را هم گوش نمی کردند به آیه ۷سوره نوح اشاره کرد و گفت: حضرت نوح در گزارشی که به خدا می دهد طبق این آیه «وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَکْبَرُوا اسْتِکْبَارًا » خدایا چه کار بکنم هر چه دعوتشان می کنم که هدایت شوند و شما گناهانشان را ببخشید «جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ » انگشتانشان را در گوششان فرو می برند که اصلا روزنه ای برای شنیدن حرف من نداشته باشند.
امام جمعه اصفهان درباره زمان رشد کامل انسان گفت : رشد انسانها نیز مثل یک انسان که زمان طفولیت و نوجوانی و جوانی دارد می باشد که زمان رشد کامل انسان وقت ظهور حضرت مهدی (ارواحنا له فداء) اتفاق می افتد بر خلاف خیال بعضی که روشن فکری را بی بند و باری می دانند این طور نیست و هر چه بشر رشد بیشتری بکند توجه اش به دین زیاد تر می شود نمونه اش تاریخ انبیاء است که هر چه جلوتر آمدیم به خاطر استعدادی که مردم پیدا کردند مشتریان انبیاء نیز بیشتر شدند.
آیت الله طباطبائی نژاد افزود: حضرت نوح که اولین پیامبر اولوالعزم است واقعا در زمان جاهلیت مردم زندگی می کرد و در طول نهصد و پنجاه سال پیغمبری در آخر آدم هایی که در کشتی سوار کرد حدود هشتاد نفر بودند نتوانست بیشتر از این هدایت کند حضرت نوح از پیغمبران اولو العزم است و کمبود نداشت اما مردم گوش نمی دادند اگر گوش هم می داند فهم درستی نداشتند.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند در مقابل ریزش ها ، رویش های جدیدی هم برای انقلاب داشته ایم ، گفت: ما الان در زمان خوبی قرار داریم هیچ وقت نبوده در اصفهان که حدود سیزده هزار جوان در مراسم اعتکاف شرکت کنند امسال در اصفهان بچه ها و جوان هایی که در مدارس امین هستند در شصت مسجد اعتکاف دانش آموزی داشتند که من دو مسجد را رفتم یکی خواهران و یکی برادران واقعا دیدن این حضور جوانها در مراسم معنوی اعتکاف خیلی لذت بخش است.
وی افزود :این فرق می کند با زمانی که اصلا دنبال فهم نبودند و گوششان را می بستند و روی سرششان چیزی می کشیدند که اصلا هیچ حقیقتی را نفهمند هیچ پیغمبری باندازه ایی که امام خمینی (ره) فدایی دارد فدایی نداشت ،این دلیلی بر رشد بشر است نه اینکه مثلا با حضرت ابراهیم و حضرت موسی که از پیغمبران اولو العزم خدا بودند بخواهیم مقایسه بکنیم.
آیت الله طباطبائی نژاد با اشاره به آیه ۴۱ سوره طه درباره عظمت حضرت موسی گفت : خداوند می فرماید «وَاصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی» اصلا من تو را برای خودم ساختم مثل صنعتگری که چیزی را برای خودش بسازد خیلی قشنگ و کامل می سازد حضرت موسی (علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام) خیلی عظمت داشت اما مردم زمانش جاهل بودند قوم بنی اسرائیل همیشه جاهل بودند همیشه آدم های نافهمی بودند و حالا هم همینطور هستند.
اسرائیلی ها فهم ندارند یعنی نمی دانند که الان آلت دست امریکا و انگلیس هستند خودشان همیشه در عذاب هستند اما اربابانشان می خواهند یک پایگاهی در وسط کشورهای اسلامی داشته باشند آدم های بی شعوری که به بچه و بزرگ رحم نمی کنند و همه را می کشند و هر چه بهشان بگویند و دستور دهند انجام میدهد اصلا فهمشان کار نمی کند.
وی افزود : ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا گفت اگر اسرائیل نبود ما یک اسرائیل باید می ساختیم اما چه بدبخت هایی را گیر بیاورند که پیروشان باشند ، یهودیان بیچار که پولدار هست اما به قول حضرت موسی (علیه السلام) زمانی که با معجزه عجیب الهی از دریا گذشتند و هر کسی با دیدن این معجزه باید فهم پیدا بکند که عصا را به دریا زد و آبها کنار رفت و خشک شد و بنی اسرائیل از وسط آبها رد شدند و در آن طرف ایستادند و دشمنانشان هم در آب دریا غرق شدند دیگر حضرت موسی (علیه السلام) چطور باید خدا را بشناساند کمی آن طرف تر که رفتند یک قریه ای را دیدند خودشان به حضرت موسی گفتند: «اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَهٌ » (۱۳۸- اعراف)برای ما هم مثل اینها خدا بساز ، چرا ما نداشته باشیم چه کار کند حضرت موسی گفت: «إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ »واقعا نفهم و جاهل هستید.
حضرت موسی(علیه السلام) یک ماه بنا بود برود و برگردد ولی خدا ده روز اضافه کرد «وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» (۱۴۲-اعراف) وقتی بین بنی اسرائیل برگشت دید گوساله پرست شدند هارون به آنها گفت چرا گوساله پرست گشتید؟ این خلاف است گفتند:« لَن نَّبْرَحَ عَلَیْهِ عَاکِفِینَ حَتَّی یَرْجِعَ إِلَیْنَا مُوسَی( طه، ۹۱) ما همین جا با این بت هستیم تا حضرت موسی برگردد ما همین بت (گوساله) را می پرستیم واقعا اینها گروه نفهمی هستند بعضی ها تعریفشان را می کنند ولی واقعا شعور ندارند و در تاریخ سابقه ندارد و می بینیم خداوند بدترین خطاب ها را درباره قوم یهود دارد.
مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه قرآن در واقع یک کتاب تاریخی است، گفت:اگر تاریخ و کتاب نبود آدم از اوضاع گذشته مطلع نمی شد این کتاب است که آدم را رشد می دهد با کتاب از تاریخ گذشتگان و شرح حال علما مطلع می شویم و علوم گذشته به وسیله کتاب به آیندگان منتقل می شود البته با گفتار هم می شود ولی گفتار خیلی ماندگار نیست حضرت امام علی(علیه السلام) در شعری می گویند« کل علم لیس فی القرطاس ضاع» هر علمی که در کاغذ نیاید ضایع می شود می خواهم بگویم حتما یک روایت خوب یا مطلب خوبی را دیدید یا از کسی شنیدید فوری بنویسید کتاب خیلی ارزشمند است و غیر از حرف زدن است اصلا حرف را باید بنویسید تا بماند.
آیت الله طباطبائی نژاد با گنجینه خواندن کتاب برای انسان افزود: کار بسیار ارزشمند شما این است که مطالب خوبی را که زحمت کشیدید پیدا کردید با کتابت به دیگران منتقل کنید می توانید حالا منبر بروید چند نفری هم پای منبر می آیند اما اگر کتاب را با دقت خوب و نه به قصد اینکه تعداد کتابهایتان زیاد شود با حرفای خوب و به هم پیوسته بنویسید مطالب شما وارد خانه ها می شود به قول شاعر « کم گوی و گزیده گوی چون درّ / تا ز اندک تو جهان شود پر » بگردید با مطالب خوب کتاب بنویسید که مثل کشکول هم نباشد.
آیت الله طباطبائی نژاد با اشاره به آیه اول سوره قلم گفت: خداوند می فرماید« ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ » معمولا ما قسم می خوریم که حرفمان را قبول کنند اما خیلی از قسم های خدا برای اهمیت آن چیزی است که مورد قسم واقع شده است وقتی می گوید «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» قسم به مرکب قسم به قلم و آنچه که می نویسد می خواهد اهمیت نوشتن و قلم مرکب را برای بشر بیان بکند و به او بفهماند.
نماینده ولی فقیه در استان در رابطه با اهمیت شرکت کردن در انتخابات بیان کرد: حواسمان باشد که بگوییم افرادی که رای نمی دهند و قصد شرکت در انتخابات را ندارند دارند رأی می دهند شاید کسی سوال بپرسد که وقتی پای صندوق رأی حاضر نشویم چگونه رأی می دهیم ؟ در جواب می گوییم شرکت نکردن در انتخابات وقتی دشمن می خواهد ما پای صندوق های رأی نرویم رأی دادن به دشمن است دو طرف که بیشتر ندارد اگر اینجا رای ندادید به دشمن رای می دهید.
امام جمعه اصفهان افزود: بعضی با مایوس کردن مردم و دعوت مردم به رأی ندادن دارند کارهای دشمن را می کنند و خودشان هم نمی فهمند که دارند داخل میدان دشمن بازی می کنند بدانید اینکه دشمن تلاش می کند ما در انتخابات شرکت نکنیم چون از نظر آنها کار مهمی است و به دروغ القاء می کنند که حضور مردم پای صندوق رأی کار بیخودی است دشمن اهمیت انتخابات را می داند اگر مثلا سی درصد مردم رای بدهند آن وقت دشمن خواهد گفت هفتاد درصد با حکومت ایران نیستند و ضعیف شدن حکومت اسلامی ما را می خواهند بنابر این باید تمام تلاشمان این باشد که برای حضور مردم در انتخابات تبلیغ بکنیم تا مردم پای صندوق رای بروند باید مردم رای بدهند و این جزو واجبات اجتماعی است و نباید از تبلیغ مشارکت حداکثری مردم در انتخابات کوتاهی کنیم.