وصیّ ظاهری امام حسین(ع) از فضایل حضرت زینب(س) است
حجت الاسلام و المسلمین مهدی مباشری
حضرت زینب(سلام الله علیها) در کوفه درس تفسیر داشتند، علاوه بر این نمونه ها، گمان می رود فضیلتی که می توان برای حضرت بیان کرد این است که این بانوی بزرگ حامل ثقیل امامت و به تعبیر دیگر حضرت وصیّ ظاهری امام حسین(علیه السلام) است.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی مباشری به مناسبت ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) در جمع طلاب مدرسه علمیه شهید آیت الله بهشتی (ره) با اشاره به فضائل حضرت زینب(سلام الله علیها) اظهار داشت:
زمانی که کتب تاریخ و حدیث را مشاهده می کنیم فضائلی مانند تهجد و شب زنده داری برای این بانوی بزرگ اسلام ذکر شده و یا آن که حضرت راوی حدیث بوده و یکی از راویان خطبه فدک نیز حضرت زینب(سلام الله علیها) هستند.
وی افزود: از دیگر فضائلی که برای ایشان ذکر شده این است که در کوفه درس تفسیر داشتند، علاوه بر این نمونه ها، گمان می رود فضیلتی که می توان برای حضرت بیان کرد این است که این بانوی بزرگ حامل ثقیل امامت و به تعبیر دیگر حضرت وصیّ ظاهری امام حسین(علیه السلام) است.
استاد حوزه با بیان این که در بین فضائل حضرت، این موضوع در درجه اول است عنوان کرد: حضرت، مقام و منزلتی دارند که دارای شایستگی آن بوده که وصیّ ظاهری امام باشند، هم چنان که در واقعه کربلا حضرت زین العابدین باید از خطرات حفظ می شدند و یکی از دلایل بیماری امام، حفظ حضرت از خطرات بود و از موارد دیگری که امام سجاد(علیه السلام) را در حفاظ قرار داد این بود که سیدالشهدا(علیه السلام)، به حضرت زینب وصیت کردند.
حجت الاسلام مباشری با اشاره به ماجرای وصایت مادر امام حسن عسگری(علیه السلام) و الگوگیری حضرت در این وصایت از امام حسین(علیه السلام) گفت: احمد بن ابراهیم در سال ۲۶۲ به خدمت جناب حکیمه خاتون، عمه امام زمان(عج) رسیدند و از دین ایشان سوال کردند و عمه امام زمان(عج)، نام همه امامان تا نام حضرت حجت را بردند، در این حال احمد بن ابراهیم از فرزند امام عسگری(علیه السلام) سوال نموده و ایشان در پاسخ فرمود حضرت مهدی(عج) مستوره است.
وی اضافه کرد: زمانی که احمد بن ابراهیم درباره محل رجوع شیعه برای مسائل خود سوال کرد، جناب حکیمه خاتون پاسخ داد به جده ما یعنی مادر امام حسن عسگری(علیه السلام) رجوع کنند و امام عسگری در این وصایت از امام حسین(علیه السلام) الگو گرفته بودند، زیرا سیدالشهدا(علیه السلام) نیز به خواهر خود وصیت کردند.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: امام در ظاهر امر، به یک زن وصیت کردند ولذا هر مطلبی که می خواستند از زبان امام سجاد(علیه السلام) صادر شود به زینب کبری(سلام الله علیها) ارجاع داده می شد، برای آن که زین العابدین محفوظ باشند و این مقام بالایی است که فردی بتواند این سرّ را بر دوش خود داشته باشد و نشان از عظمت آن شخصیت دارد.
وی در ادامه سخنان خود به مسئله تعداد محدود خطبه ها و کلمات حضرت زینب اشاره کرد و افزود: نکته دیگر درباره حضرت، این است که از زینب کبری(سلام الله علیها) دو خطبه و یک گفت و گو بیشتر در دست نیست، یعنی خطبه ای که در بازار کوفه بیان کردند و اندکی بعد نیز در پاسخ ابن زیاد فرمودند” و ما رایت الا جمیلا” و سومین مورد خطبه ای بود که در مجلس یزید بیان کردند.
استاد حوزه با تاکید بر سکوت دیگران در زمان حضور حجت خدا تصریح کرد: افرادی که معرفت به امام دارند در زمان حضور امام، از خود هیچ بروز و ظهوری ندارند، لذا علت این که به عنوان نمونه از حضرت عباس(علیه السلام) خطبه ای وجود ندارد این است که تا زمانی که حجت خدا وجود دارد، آن امامزاده یا صحابه هیچ گاه کلامی از خود بیان نمی کند.
حجت الاسلام و المسلمین مباشری عنوان کرد: بنابراین علت این که تنها از حضرت زینب(سلام الله علیها) همین دو خطبه و کلام باقی مانده است، از آن جهت است که حضرت تنها در همین مدت تقریبی ۴۰ روز وصیّ ظاهری سیدالشهدا(علیه السلام) هستند.