هدف اصلی کتاب “مبلغ کودک، تبلیغ با نمک” که حاصل دو دهه تلاش در زمینه آموزش کودکانه دین است، آشنایی کودکان و نوجوانان با دین است به روشی که برایشان جذاب باشد.
این اثر تازه منتشر شده که با همت و هزینه شخصی مولف در انتشارات مهرستان به چاپ رسیده است، نه تنها با استقبال خوانندگان مواجه شده، بلکه نگاه تازه ای به مقوله آموزش جذاب مفاهیم دینی ارائه می دهد.
حجت الاسلام علیرضا خوش قامت، نویسنده کتاب “مبلغ کودک، تبلیغ با نمک” در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، به بررسی اهداف، انگیزه و دستاوردهای خود در این زمینه پرداخت که به این شرح است:
حوزه/ هدف اصلی از تالیف و نگارش این کتاب چیست؟
مولف/ کتاب “مبلغ کودک، تبلیغ با نمک” که حاصل دو دهه تلاش در زمینه آموزش کودکانه دین است، با هدف جذابتر کردن معارف دینی برای نوجوانان به انتشار رسیده؛ این اثر که از پایان نامه کارشناسی ارشد حوزه علمیه شروع شده، به بیان جذاب و نوین دین از طریق قالبهای مختلف می پردازد.
امام باقر(ع) فرمودند:«یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» اگر مردم زیبایی کلام ما را میفهمیدند، از ما تبعیت میکردند.
هدف اصلی این کتاب این است که کودکان و نوجوانان به روشی با دین آشنا شوند که برایشان جذاب باشد و بتوانند به سادگی با مفاهیم دینی ارتباط برقرار کنند.
این کتاب با استفاده از انواع روشهای آموزشی مانند شعر، قصه گویی، و بازیهای هیجانی سعی دارد تا آموزههای دینی را به شکل زیبا و جذابی ارائه کند و ما هر بار قالبهای جدید و بهروز را برای آموزش معارف دینی به کار می گیریم و جوابهای مثبتی از استقبال کودکان و والدین دریافت میکنیم.
حوزه/ چه چیزی شما را برای نگارش این کتاب ترغیب کرده و باعث ایجاد انگیزه برای نگارش این کتاب شما بود؟
مولف/ حدیثی از امام صادق(علیه السلام) انگیزه اصلی من برای شروع فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان بود.
تنها این حدیث مرا ترغیب به نوشتن این کتاب کرد، حضرت امام صادق (علیه السلام) به یکی از مبلغان خود در بصره فرمودند که برای جذب دین و پذیرش ولایت باید به سراغ نوجوانان بروید چرا که آنها به راحتی و با سرعت به سمت خیر و اعمال نیک جذب میشوند.
علم در کودکی مانند کنده کاری روی سنگ است،علاقه و عشق به دین و پیغمبر و و نماز و حجاب از کودکی در درون کودک نهادینه میشود. این حدیث به صراحت نشان می دهد که نهادینه کردن معارف دینی در سنین پایین و در دلهای پاک کودکان و نوجوانان باید با توجه خاص و روشهای مؤثر صورت گیرد.
همانطور که معارف در دلهای پاک نوجوانان کاشته می شود، می تواند در آینده به مثمر ثمرترین حالت ها به عمل برسد. این شیوه، مهمترین فرصت برای بنا کردن یک نسل مؤمن و آگاه از اصول دین است.
هر کسی که دغدغه دین را دارد حتی کسانی که در صنایعی مانند مکانیکی مشغول به کار هستند می توانند با داشتن چنین دغدغه ای به تبلیغ مؤثر و تأثیرگذار در این زمینه بپردازند و علاقه مندی و دغدغه های دینی نباید محدود به قشر خاصی باشد و همه می توانند نقشی در نشر مفاهیم دینی داشته باشند.
حوزه: کتاب “مبلغ کودک، تبلیغ بانمک” چه ویژگی هایی دارد که از دیگر کتاب های مشابه آن را متمایز می کند؟
مولف: بسیاری از کتابها و مقالات در این زمینه به صورت تئوری نوشته شده اند و بیشتر بر روی نکات کلی و توصیه های عمومی تمرکز دارند، در حالیکه ما به دنبال ارائه محتوای عملی و قابل اجرا برای کودکان و نوجوانان هستیم.
مثلا کتاب های قطوری وجود دارد که شامل احادیث و فرمایشات پیامبر و اهل بیت (ع) است و این آثار بیشتر مناسب بزرگسالان بوده و نمی توانند به خوبی نیازهای آموزشی جوانترها را پاسخگو باشند.
کودکان امروزی نیاز به رویکردهای نوین آموزشی دارند که توجه آنها را جلب کند؛ به همین دلیل کارهایی که ما انجام می دهیم، صرفاً جنبه تئوری ندارد و سعی کردهایم تا محتوا را به طور عملی و جذاب طراحی کنیم.
هر فردی می تواند به عنوان یک مروج دین عمل کند، از معلمان و خبرنگاران گرفته تا پزشکان و نانواها به عنوان مثال، اگر والدین به جای صحبت در مورد مسایل روزمره، با فرزندان خود درباره داستان ها و احادیث دینی صحبت کنند، به انتقال ارزشهای صحیح دینی کمک کرده اند این کتاب تئوری نیست و میتوانند با استفاده از شعر، بازی و کار با قیچی نکات را یاد بگیرند.
حوزه: مخاطبان این کتاب چه افرادی هستند؟
مولف: پدران و مادران، معلمان،مربیان، مبلغان دین و آنان که دغدغه مند برای تربیت دینی فرزندان خود هستند از مخاطبان بلاواسطه این کتاب هستند؛که باید دانش و آگاهی لازم را برای انتقال معارف دینی به کودکان و نوجوانان کسب کنند، اینکه چگونه میتوانند مطالب دینی را به طریقی جذاب و روان منتقل کنند، بسیار مهم است.
انتقال معارف دینی باید به شیوهای غیرمستقیم و همراه با بازی انجام گیرد، نسل دهه های هفتاد، هشتاد و نود به شدت تشنه یادگیری و کسب دانش هستند به همین دلیل، نیازمند روش های جذاب و تعامل پذیر برای اموزش مفاهیم دینی برای آنها هستیم.
در این کتاب از تکنیک های بی نظیر بازی با کلمات، اعداد و شعر، شعار، بازی با اعداد و بازی با کلمات مسابقات به عنوان ابزارهایی برای جذب توجه کودکان و نوجوانان استفاده شده است و ما به دنبال ایجاد مسابقات و فعالیت های جذاب هستیم که در آن بچه ها بتوانند با لذت معارف دینی را بیاموزند و به اعماق آنها نفوذ کنند.
حوزه: نام کتاب “تبلیغ بانمک برای کودک” نام خاص و جذابی است توضیحی برای انتخاب این نام برای کتاب بفرمایید؟
مولف: علت انتخاب این نام برای کتاب این بود که ما معتقدیم که این رسانندگی مباحث دینی باید به گونه ای باشد که جذاب و خوشایند باشد؛ به همین دلیل، ما از مفهوم نمک استفاده کردیم؛ یعنی تبلیغ باید جذابیت داشته باشد، همانطور که نمک طعم غذا را بهتر میکند.
طرحی که روی جلد کتاب می بینید، نمکدانی است که از آن نمک میریزد، این نمک به معنای معارف دینی است که باید به صورت جذاب و پویا ارائه شوند، ما میخواهیم که کودکان و نوجوانان احساس کنند که یادگیری معارف دینی برایشان خوشایند و دلچسب است.