پایان نامه«تعارض میان زوجین و شیوه های حل آن از دیدگاه آیات و روایات» در اصفهان دفاع شد
معاونت آموزش
حجت الإسلام مسعود معتمدی فرد از پایان نامه خود با عنوان «تعارض میان زوجین و شیوه های حل آن از دیدگاه آیات و روایات» با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین حق شناس و داوری حجت الاسلام والمسلمین اصغر هادی در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان دفاع کرد.
حجت الإسلام مسعود معتمدی فرد در رابطه با پایان نامه سطح سه خود اظهار داشت:
ارشادی یا مولوی بودن حجاب در قرآن و روایات، از جمله مباحث مهم مربوط به حجاب است، به تعبیر دیگر یک پرسش اصلی راجع به پوشش بانوان و زنان این است که آیا حجاب وپوشش آنها ، یک وجوب تعبدی و شرعی و مولوی دارد یا اینکه یک حکم عقلی و ارشادی است.
این محقق حوزوی ادامه داد: نوشتار حاضر با هدف بررسی ادله حجاب از این حیث شکل گرفته تا شاید بتواند با دقت وتأمل کامل ، آیات و روایات مهم حجاب را مورد جستجو قرار دهد و قرینه های روشن و واضحی در این زمینه پیدا کند ، حاصل این تدقیق و مطالعه در پنج قسمت تبیین شده است.
وی افزود: اول ، طرح تحقیق که شامل کلیات و مفهوم شناسی است ، دوم اوامر الهی که شامل ارشادی و مولوی و شاخصه های آنها و یک تتمه است ، سوم ، ارشادی و مولوی بودن آیات حجاب که شامل آیه جلباب و نور است، چهارم، ارشادی و مولوی بودن روایات حجاب که شامل روایات نگاه به زن و روایات دال بر حفظ بودن زن است.
حجت الاسلام معتمدی فرد گفت: سپس در این رساله به این سؤال پاسخ داده می شود که آیا همه اجزاء بدن زن متعلق شهوت است یا نه ؟ پنجم ، تبیین عقلی و فطری بودن حجاب هست و پیام اصلی رساله ، رابطه عقل با حجاب مشهور در فقه است و برای بدست آمدن ثمره و نتیجه این تلاش ها ، دانسته شد که قرائن و دلیلهایی بر عقلی بودن حکم حجاب وجود دارد.
وی ابراز کرد: همانگونه که بر شرعی و مولوی بودنش قرائنی هست و پس از مقابله اینها ، نتیجه ای که بدست آمد این شد که حجاب در حد و محدوده ای که مستقیما به موضوع فساد مرتبط است یک امر عقلی است، ولی در محدوه بیشتر از آن ، یک حکم شرعی و تعبدی است، به عبارت دیگر اگر تمام بدن زن را متعلق شهوت بدانیم باید گفت آن حجاب حداکثری مشهور در فقه ، یک حکم عقلی است ولی اگر نگوییم تمام بدن زن ، متعلق شهوت است آنوقت آن حجاب حداکثری می شود یک حکم شرعی و مولوی و تعبدی و با این حال ، می توان از جهتی ، بخشی ازآن را عقلی و فطری دانست.
این محقق حوزوی تصریح کرد: یعنی می توان پوشش مواضع حساس و مهیج بدن زن را که مستقیماً به موضوع فساد مرتبط است ، عقلی و فطری دانست.
وی اذعان کرد: نظر حق همین قسم اخیر است، به دلیل اینکه مواضع مهیج بدن زن ، هیچ استثنایی در آن نیست و همیشه متعلق شهوت است و لذا پوشش در آن عقلی است به خلاف تمام بدن او ، که اوامر پوشش در آن مولوی است و لذا استثناء در آن وجود دارد .
حجت السالام معتمدی فرد بیان کرد: نکته ای که لازم است مورد توجه باشد این است که، در موارد حکم عقل به پوشش ، در صورتی که این حکم عقل ، از مستقلات عقلیه باشد و از مولوی بودن اوامر هم ، محال عقلی لازم بیاید ، می توان گفت اوامر شرعی وارد در آن ، ارشادی هست و الا به صرف اینکه حکم به پوشش ، عقلی باشد نمی توان گفت اوامر آن ارشادی است .