ایجاد باور، مقدمه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط
تجربه بشری و علوم نوین باید در کنار وحی قرار گیرد تا بروزرسانی شود و این باور در بدنه و شاکله حوزه وجود دارد و اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی را به جهان عرضه کنیم باید این حرکت را با یکدیگر پیش ببریم.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط، در برنامه تلویزیونی بازتاب که به مناسبت ۲۷ آذر ماه ،سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه پخش شد، با اشاره به سابقه رابطه شهید آیت الله مفتح با حوزه و دانشگاه اظهار داشت:
شهید آیت الله مفتح محصول حوزه است و بعد وارد دانشگاه شد و مطالب و معالم خود را با دانشگاه تلفیق کرد و در سن کمتر از ۵۰سالگی به شهادت رسید و جوانی خود را صرف حوزه و دانشگاه نمود.
وی افزود: شهید مفتح در حوزه، مجتهد و عضو جامعه مدرسین شد و نزد آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی و محقق داماد تلمذ نمود تا به درجه اجتهاد رسید و زمانی که به این درجه رسید، وارد دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و همزمان که مطالب دینی را در کنار معارف عقلانی بشری برای تربیت دانشجویان به کار می گرفت، از مسائل سیاسی و اجتماعی روز نیز غافل نبود.
مدرس حوزه با بیان این که شهید آیت الله مفتح پس از انقلاب اسلامی از چهره های درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی بود گفت: زمانی که مردم می بینند حوزه در کنار دانشگاه و دانشگاه نیز در کنار حوزه است، به طور طبیعی استقبال می کنند و آن جمعیت های میلیونی به اقامه نماز ایشان آمده و اقتدا می کردند.
جانشین مدیریت حوزه علمیه اصفهان پیدایش دانشگاه در ایران را با گرایش های غیردینی عنوان کرد و ادامه داد: باید این کاستی برطرف می شد و چهره هایی مانند شهید مفتح و شهید مطهری برای ترمیم این کاستی وارد دانشگاه شدند.
حجت الاسلام و المسلمین خطاط با تاکید بر سابقه خدشه دار کلیسا و تاثیرات آن بر تمدن کنونی غرب تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که زمانی که در دنیا و غرب نام دین را می آورند، کلیسا متصور می شود، اما تهاجم آن به سمت ما صورت می گیرد، در حالی که کلیسای موجود ادعای رهبانیت دارد ولذا غرب رشد خود را در این دید که از کلیسا فاصله بگیرد و لذا در انزوا قرار گرفت.
وی اضافه کرد: کمال انسان در اجتماع مادیات و معنویات با یکدیگر است و البته فاصله ای در این زمینه اتفاق افتاد و این فاصله سبب سقوط مسلمین شد و سبب گشت مسلمین جایگاه خود را در جهان از دست دهند، اما انقلاب اسلامی ایران توانست این دو را با یکدیگر پیوند زند.
مسئول بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: بنابراین در هر نقطه ای که مادیات و معنویات پیوند خورد، رشد و شکوفایی را ملاحظه می کنیم و در نقاطی که هنوز پیوند نخورده است، مشکل داریم.
وی خاطر نشان کرد: علم بدون دین، تحجر است و دین بدون علم، نیز چیزی است که در قالب سکولار مشاهده می کنیم، یعنی برخی از ابعاد وجودی انسان نادیده گرفته می شود.
جانشین مدیریت حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیدایش حرکت های اصیل در حوزه برای شکل گیری پیوند حوزه و دانشگاه گفت: تجربه بشری و علوم نوین باید در کنار وحی قرار گیرد تا بروزرسانی شود و این باور در بدنه و شاکله حوزه وجود دارد و اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی را به جهان عرضه کنیم باید این حرکت را با یکدیگر پیش ببریم.
وی انجام پژوهش های مشترک، نشست های مشترک علمی و تدوین پایان نامه ها را برخی از اقدامات حوزه برای شکل گیری این باورعنوان کرد و ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که به نقطه کمال رسیده ایم و این پژوهش ها باید هم چنان استمرار پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین خطاط مقدمه شکل گیری وحدت را باور دانست و گفت: باید تلاش کنیم این باور را در حوزویان و دانشگاهیان شکل دهیم و ایجاد حس بدبینی در میان حوزویان نسبت به دانشگاه و بالعکس، خواسته دشمنان ما است و آن باور را زیر سوال می برد
وی تاکید کرد: خداوند انسان را از وحی و عقل بهره مند کرده و هیچ یک جایگزین هم نمی شوند و باید بتوانیم این باور ایجاد کنیم که انسان برای آن که به سمت انسانیت واقعی خود راه پیدا کند، نیاز به ادغام وحی و عقل بشری دارد.