دفاع از پایان نامه «اشتراکات و امتیازات معاد شریعت اسلام نسبت به شرایع پیشین مبتنی بر گزارش قرآن کریم» در حوزه علمیه اصفهان
معاونت آموزش
حجت الاسلام حجت الله ترابی از پایان نامه خود با عنوان «اشتراکات و امتیازات معاد شریعت اسلام نسبت به شرایع پیشین مبتنی بر گزارش قرآن کریم» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین حمید الهی دوست و داوری حجت الاسلام دکتر حبیب حاتمی روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ در سالن همایش ساختمان علامه مجلسی (رحمت الله علیه) دفاع کرد.
حجت الاسلام ترابی در دفاع از پایان نامه سطح سه خود، بیان کرد:
در این رساله، قرآن کریم به عنوان تصدیقکننده و حافظ کتب پیشین معرفی شده و گزارشهای قرآن درباره معاد در آیات مختلف دستهبندی و تحلیل شده است. بررسی مراحل معاد از ضرورت و برهان آن تا آغاز قیامت، صحنه یوم الحشر و نتایج حساب و میزان که شامل بهشت و دوزخ میشود، محور اصلی این تحقیق است.
وی افزود: مطالعات نشان میدهد که معاد از مسلمات ادیان توحیدی، از جمله اسلام، است و قرآن کریم با نقلهای متعدد انبیای الهی، ضرورت آن را به روشنی بیان کرده است. همچنین قرآن نکات بدیع و تازهای درباره معاد، که در دیگر ادیان یافت نمیشود، به ویژه با توجه به تحریف کتابهای پیشین ارائه میدهد.
طلبه سطح سه حوزه علمیه اصفهان، عنوان کرد: این رساله تنها به گزارشهای قرآن اکتفا کرده و راههای تازهای برای پژوهشگران در این زمینه باز کرده است. موضوعاتی مانند مقایسه قرآن کریم در زمینه توحید و اخلاق زیستمحیطی میتواند به عنوان موضوعات پژوهشی جدید مورد توجه قرار گیرد.
چکیده رساله «اشتراکات و امتیازات معاد شریعت اسلام نسبت به شرایع پیشین مبتنی بر گزارش قرآن کریم»
قرآن کریم خود را تصدیق کننده ی کتب پیش از خود و حافظ ، نگهبان و حاکم بر آنها معرفی می نماید برای نشان دادن این معنا در باب معاد ، لازم است گزارشهای ایشان از معاد در کلام انبیای الهی و بیان های جدید راجع به معاد را بررسی کرده و با توضیح و دسته بندی آنها آیه ۴۸ سوره مائده را تفسیر کنیم ، گزارشهای قرآن کریم در لا به لای آیات آن پراکنده اند که بر اساس مراحل معاد ، از ضرورت و برهان معاد تا آستانه شروع قیامت و صحنه یوم الحشر تا نتیجه حساب و میزان که بهشت و دوزخ است ، دسته بندی و جمع بندی شده اند.
ضرورت معاد از مسلمات ادیان توحیدی ، از جمله دین اسلام می باشد که نقل های متعدد از انبیای الهی در دعوت قومشان یا در حوادث و داستانهای زمان ایشان در قرآن کریم به روشنی آن را نشان می دهد ، با کنار هم گذاشتن این نقل ها و دسته بندی آنها برای هر خواننده ای ضروت معاد در ادیان سابق واضح می گردد ، پس از آن قرآن کریم با بیانهای رسا و شیوا نکات بدیعی از معاد نقل می نماید که در لسان دیگر ادیان نیامده است البته به جهت تحریف شدن کتابهای ادیان سابق نمی توان به آنها اعتماد کرد ، همچنین به جهت کثرت روایات گزارش دهنده از ادیان سابق و عدم مجال و توان برای بررسی همه آنها در این مقایسه ، به گزارش های قرآن کریم اکتفا نموده و راهی تازه در این مسیر باز شده است که پژوهش گران می توانند آن را تکمیل نمایند .
موضوعاتی مثل مقایسه مصدق و مهیمن بودن قرآن کریم در زمینه توحید ، یا در باب اخلاق زیست محیطی و امثال آن می تواند به عنوان موضوع پژوهش های جدید قرار بگیرد .







