تقویت معنویت و شبکه تدریس خصوصی، راهکارهای اصلی ارتقاء سطح علمی و تربیتی طلاب
حجت الاسلام محمد رضا نصر اصفهانی
هشتمین نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان ،با حضور شورای معاونین مرکز مدیریت در محل مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار شد. در این جلسه، حجت الاسلام محمد رضا نصر اصفهانی، مدیر این مدرسه، ضمن تبیین تاریخچه و رویکردهای تربیتی، راهکارهای اجرایی این مدرسه برای ارتقاء سطح علمی و معنوی طلاب را تشریح کرد.
حجت الاسلام نصر اصفهانی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به پیشینه این مرکز علمی گفت: مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سال ۱۳۷۹ توسط فقیه عالیقدر، مرحوم حضرت آیت الله ناصری (ره) تأسیس شد و طی این سالها، با پشت سر گذاشتن فراز و نشیبها، طلاب شایستهای را تربیت کرده است.
وی با بیان آمار کنونی مدرسه افزود: هماکنون ۱۶۰ نفر طلبه در پایههای ۱ تا ۱۰ مشغول به تحصیل هستند که ۱۴ نفر از این عزیزان، طلاب میهمان از سایر مدارس علمیه استان اصفهان میباشند. کلاسهای درسی این مدرسه نیز با حضور ۶ تا ۲۰ نفر از طلاب برگزار میشود.
تقویت معنویت، راهکار اصلی مقابله با افت تحصیلی طلاب
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان به رویکرد جدید این مدرسه برای حل چالشهای آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: حدود دو سال پیش، جلسهای با حضور حجت الاسلام رفیعیایی و برخی اساتید مدرسه برای بررسی علل افت تحصیلی طلاب برگزار شد. نتایج این بررسی نشان داد که یکی از عوامل اصلی این افت، ضعف شدید بنیه معنوی در میان طلاب است.
وی تأکید کرد: از آن تاریخ، تقویت معنویت به عنوان دستور کار اصلی مدرسه قرار گرفت و اقدامات متفاوتی در این راستا به انجام رسید؛ از جمله:۱. قرائت روزانه قرآن کریم: روزانه از ساعت ۹ تا ۹:۱۵ صبح، برنامه قرائت قرآن در مدرسه اجرا میشود.۲. برنامههای عبادی سهشنبهها: علاوه بر قرائت قرآن، سهشنبهها مراسم زیارت عاشورا، حدیث کساء یا سایر ادعیه برگزار میشود که فضای معنوی خوبی را ایجاد کرده است.۳. جلسات اخلاق اختیاری: پس از اتمام کلاسهای درسی روزهای چهارشنبه، جلسات اخلاق توسط حجتالاسلام رفیعیایی به صورت کاملاً اختیاری و بدون حضور و غیاب برگزار میشود که مورد استقبال طلاب این مدرسه و مدارس دیگر قرار گرفته است.
حجت الاسلام نصر اصفهانی در ادامه به نقش مسجد مدرسه اشاره کرد و گفت: نماز جماعت به صورت مستمر در مسجد مدرسه اقامه میشود و بین نماز ظهر و عصر، احکام و احادیث اخلاقی توسط امام جماعت در حد چند دقیقه برای طلاب بازگو میگردد.
الهام از مدارس نمونه و تأثیر کیفیت عمل
مدیر مدرسه حضرت ولی عصر(عج) با بیان تجربهای آموزنده اظهار داشت: چند سال پیش، طلاب و روحانیونی از مدرسه را برای بازدید و کسب تجربه به مدارس علمیه نمونه کشور از جمله مدرسه آیتالله مجتهدی (ره) فرستادیم. نکتهای که ایشان در بازگشت بر آن تأکید داشتند، “بمباران نکات و تذکرات اخلاقی” در آن مدارس بود. ما نیز در همین راستا، روایات اخلاقی را در ورودیها و نقاط مختلف مدرسه نصب کردهایم.
وی سپس به نقل قولی از یکی از روحانیون سابق مدرسه پرداخت و گفت: این روحانی میگفت: «بهترین اعتکاف عمرم را در این مدرسه گذراندم، زیرا هنگام ورود، روایتی از امام جواد علیه السلام را دیدم که فرموده بودند: “اَلقَصدُ اِلَی اللهُ تَعالی بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ” (بحار الانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۶۳) (قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسیله قلبها و دلها، بسیار رسانندهتر از رنج و سختی دادن به اعضا و جوارح وسیله اعمال است.)»این روایت سبب شد تا به جای کثرت عمل، بر کیفیت عمل تمرکز کنم و تأثیر عمیقی بر اعتکاف بنده گذاشت.
رویکردهای علمی و مدیریتی
حجت الاسلام نصر اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود، اقدامات صورت گرفته در بُعد علمی و مدیریتی را نیز تشریح کرد:
۱. حساسیت در گزینش: در جذب طلاب جدیدالورود، حساسیتهای بیشتری اعمال شده است که اگرچه منجر به کاهش ورودی پایه اول شده، اما کیفیت علمی طلاب را تضمین میکند.
۲٫ شبکه تدریس خصوصی: برای تقویت بنیه علمی طلاب ضعیفتر، یک «شبکه تدریس خصوصی» راهاندازی شده و از طلاب موفق در هر درس خواسته شده است تا به طلاب دیگر کمک آموزشی ارائه دهند؛ این کار انگیزه و نشاط علمی را در مدرسه افزایش داده است.
۳. صمیمیت مدیریتی: مدیر مدرسه حضرت ولی عصر(عج) بر اهمیت روابط انسانی تأکید کرد و افزود: سعی شده است رابطه بین مدیر و کارکنان مدرسه، صمیمی و دوستانه باشد تا با یکدلی، مشکلات مدرسه بهتر حل شود. این صمیمیت در نهایت بر روی طلاب نیز تأثیر میگذارد تا مشکلات خود را بهتر با مدرسه در میان بگذارند و احساس کنند که مدرسه پیگیر مسائل آنهاست.
تأکید آیت الله ناصری (ره) بر سربازی امام زمان (عج)
حجت الاسلام نصر اصفهانی ،به نکتهای حائز اهمیت از توصیههای مرحوم آیتالله ناصری (ره) اشاره کرد و گفت: آیتالله ناصری در جلساتی که با اساتید مدرسه داشتند، همواره تأکید میکردند که: «اساتید باید در ابتدای هر کلاس، یک روایت اخلاقی برای طلاب بخوانند، گاهی در صحن مدرسه وضو بگیرند تا طلاب ببینند که با وضو سر کلاس حاضر میشوید و نسبت به نماز اول وقت، دقت و توجه بیشتری داشته باشید.»
وی در پایان با نقل قولی از مرحوم آیت الله ناصری(ره) که حدود پانزده سال پیش به یکی از اساتید گفته بودند، سخنان خود را خاتمه داد: «به مدرسه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برو و به طلاب سر بزن؛ اگر از میان ۱۶۰ نفر طلبهای که در این مدرسه حضور دارند، حتی یکی دو نفر هم سرباز واقعی امام زمان باشند، کافی است.» و این مسئله، هدف نهایی و حائز اهمیت ماست.



