جلسه معاونین پژوهش مدارس علمیه با معاون محترم پژوهش مرکز مدیریت
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی
جلسه معاونین پژوهش مدارس علمیه با حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی معاون محترم پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان با موضوع اصلی« برنامه های پژوهشی شش ماهه دوم سال 1402» مورخ ۲۳ مرداد ماه در سالن کنفرانس مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی معاون محترم پژوهش حوزه علمیه اصفهان ضمن تسلیت ایام محرم و محکوم کردن حادثه تروریستی حمله به حرم حضرت احمد بن موسی (علیه السلام)در جمع معاونین محترم پژوهش مدارس علمیه استان اصفهان مطالبی را درباره برنامه های پژوهشی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ بیان نمود:
هر چند جایگاه پژوهش و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست اما به دو روایت از حضرت امام علی(علیه السلام)که فرمودند: «لاینفع اجتهاد بغیر تحقیق»و «لاسنه افضل من التحقیق»برای تبیین بهتر جایگاه پژوهش اشاره می کنم و در ادامه بیاناتی از مقام معظم رهبری (دامت برکاته) را در موضوع اهمیت پژوهش خدمت عزیزان عرض می کنم:
۱- پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قله ی علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم برای حل مسائل جاری کشور باشد.
۲- تحقیق منبع تغذیه آموزش است . تولید علم نتیجه پژوهش است . پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد . تولید علم حیات آینده کشور است.
۳- نظام آموزشی باید پژوهش محور باشد، تحول نظام آموزشی این است که جوری بشود که جوان ما به تحقیق و تعمیق علم و دانش علاقه مند بشود ،حفظ محوری غلط است .
۴- برگزاری مستمر نشست های علمی – پژوهشی در حوزه در زمینه های مختلف روح پژوهش و تحقیق را احیاء می کند و پرورش می دهد. (دیدار فضلا و نخبگان قم)
۵- اهداف نظام پژوهش در حوزه ، ۱-تعمیق تفکر دینی در جامعه ۲- شبهه شناسی و رفع آن ۳- تأمین نیازهای نظام هست.
حجت الاسلام جلالی با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راهکارهای نظام پژوهشی مطلوب را اینگونه بیان کرد :
۱- گسترش کارهای گروهی (کانون های علمی)
۲- تأسیس و رواج مراکز تخصصی پژوهشی (پژوهش سرا و…)
۳- تریبون های آزاد (کرسی های آزاداندیشی، نقد و نظر و …)
۴- نشریات تخصصی
۵- تهیه ابزارها و شیوه های مناسب
معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان در ادامه درباره برنامه های نوشته شده برای هر مدرسه توضیح داد :در تهیه این برنامه های ابلاغی اولا نظر مدارس اخذ شده است و سعی برآن شده که نظر مدارس اعمال شود و پس از آن مدارس براساس جمعیت دسته بندی شده اند.
۱۵۰ نفر به بالا ( ۴ مدرسه) گروه یک
۱۰۰ تا ۱۵۰نفر ( ۴مدرسه) گروه دو
۵۰تا ۱۰۰ نفر (۱۰مدرسه) گروه سه
۲۰ تا ۵۰ نفر(۹ مدرسه) گروه چهار
۱تا ۲۰ نفر (۱۱ مدرسه) گروه پنجم
«جداول اولویت بندی آثار و فعالیت های پژوهش آموزان برای هدفمندی خدمات» نیز که خدمت معاونین محترم پژوهش مدارس تقدیم شد در تهیه این برنامه های تعیین شده برای مدارس نقش داشته است و سعی شده است که برنامه ها به گونه ای باشد که شرکت در آن برای طلاب محترم امتیاز در هدفمندی مرکز خدمات به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی برای توضیح عنوان های برنامه پژوهش حوزه به این نکات اشاره نمود:
۱- کانون های علمی برای همه مدارس است و سقف خاصی برای عضویت درآن وجود ندارد.
۲- در بحث معرفی کتاب و شناسائی مولفین لازم نیست مولف حتما طلبه مدرسه باشد، بلکه کلیه مولفین و پژوهشگران منطقه شناسائی شوند و از آنان در برنامه های مختلف دعوت بعمل آید و مورد حمایت نیز قرار بگیرند. ( مقام معظم رهبری به شناسائی نیروهای متخصص تاکید نموده اند)
۳- در نمرات کلاسی برای پژوهش ۲ نمره مدنظر قرار گرفته است . مسولین محترم پژوهش مدارس نسبت به این نکته و زنده نگه داشتن این قانون تلاش نمایند.
۴- مشاوره پژوهشی دادن را یک وظیفه بدانید (یا خودتان و یا از اساتید پژوهش استفاده شود)
۵- از فرصت عصرها ، صبح پنج شنبه ها و مخصوصا در ایام پائیز و زمستان از فرصت بعداز نماز مغرب جهت برگزاری نشست ها و .. استفاده کنیم .
۶- مدارسی که دروس خارج در آن برگزار می گردد به این دروس بعنوان یک ظرفیت عنایت داشته باشند.
۷- سعی کنید برنامه ها به شکل فاخری برگزار گردد که کاربردی باشد و برای آموزش مدرسه هم قابل استفاده و حمایت باشد.
۸- برنامه های منطق و حکمت از طریق مجمع حکمت نیز قابل حمایت است .
۹- نسبت به چاپ مجله پژوهش مدرسه اهتمام داشته باشید.
در پایان جلسه مسئولین واحدهای معاونت و مسولین محترم پژوهش مدارس نیز دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح نمودند.
عکاس: داوود قلیانگران