حوزه علمیه اصفهان
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان

دو معیار برای هدایت خاص خداوند لازم است

آیت الله سیدابوالحسن مهدوی

دو معیار برای هدایت خاص خداوند وجود دارد، در وهله اول تلاش و پس از آن تلاش برای خدا است.

آیت الله سیدابوالحسن مهدوی (زید عزه) در جلسه اخلاق که در مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان برگزار شد به تبیین آثار اخلاص در تشخیص حق از باطل در زندگی پرداخت و اظهار داشت:

همه در حوزه علمیه انتظار داریم پروردگار، عنایت ویژه ای درباره ما داشته باشد و به آنچه رضایت دارد هدایت کند و در این هدایت بر اساس رضایت، سوالات زیادی برای ما وجود دارد.

وی افزود: از جمله این سوالات پیرامون انتخاب بهترین مدرسه، درس، کتاب و استاد است، هم چنان که گاهی یک استاد تاثیر فراوانی در هدایت انسان دارد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: در گذشته بسیاری از طلاب در حوزه قم و نجف همراه و پای درس امام(ره) بودند و بسیاری از طلاب نیز در دروس دیگر شرکت می کردند، اما اطلاع نداشتند که آن افرادی که پای درس امام می آیند آینده خوبی در پیش دارند و در همان زمان برخی توفیق داشته و با امام(ره) ارتباط داشتند.

این استاد حوزه با بیان انتظارات افراد برای دریافت عنایت خاص پروردگار گفت: برخی سوال می کنند چه کاری انجام دهیم تا خدای متعال عنایت ویژه خود را در حق ما داشته باشد و بتوانیم مسیر را به خوبی جلو برویم و البته این سوال مختص تحصیل در حوزه نیست و در امور دیگر زندگی نیز وجود دارد.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه شریفه ” وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ “افزود: در زمان اهل البیت(علیهم السلام)، افراد درباره انجام یا عدم انجام امور خود سوال می کردند و این آیه، پاسخ به این سوال است، یعنی اگر تلاش خالصانه کنید ما انسان را هدایت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین دو معیار برای هدایت خاص خداوند وجود دارد، در وهله اول تلاش و پس از آن تلاش برای خدا است.

عضو خبرگان اضافه کرد: در این بین برخی افراد تلاش می کنند، اما خالصانه نیست و برای خودنمایی است، در حالی که همان خدایی که ضمانت هدایت را کرده است، فرموده تلاش خالصانه کنید.

وی افزود: ذیل آیه ۶۹ سوره عنکبوت، روایتی از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نقل شده است که حضرت می فرماید: ” مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ “یعنی راه دستگیری خداوند از انسان این است که خالص ترین عمل خود را برای پروردگار انجام دهد و پس از آن خداوند بهترین مصلحت را نازل می کند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: خداوند این امر را ضمانت فرموده و حضرت زهرا(سلام الله علیها) آن را تفسیر کرده است و این روایت از حضرت بسیار مشکل گشا بوده و باید دائم جلوی چشم باشد.

آیت الله مهدوی در ادامه به تبیین دو عبارت خالص و اخلص پرداخت و عنوان کرد: حضرت در این روایت فرموده ” خالِصَ عِبادَتِهِ ” یعنی خالص ترین عمل را انجام دهید، که در مقابل ریا است و امام صادق(علیه السلام) نیز در روایتی می فرماید: “گاهی یک نفر را نصیحت می کنید، اما در واقع می خواهید آن را مرید خود کنید ، یعنی برای خدا این کار را انجام نمی دهید”.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که انسان برای خدا کار می کند دوگونه اتنظار دارد یا جزای آن را از خدا می خواهد و یا اجر آن را از خدا طلب نمی کند و در این مورد اخیر، عمل خالص تر است و خالص ترین عمل، عملی است که انسان اجر آن را نخواهد، لذا باید دید خداوند از چه عملی خوشنود می شود و آن را انجام داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + هفت =