کارشناس رسانه گفت: نگاه ما به فضای مجازی نباید صرفاً نگاه آسیبی باشد بلکه فضای مجازی را میتوان بهعنوان یک فرصت بزرگ در راستا تقویت فرهنگ، سنت و سبک زندگی دانست و در جهت آن قدم برداشت و باید از این فرصت بهعنوان بلندگویی که بهاندازه تکتک افراد عالم مخاطب دارد و اگر کسی فعالیت رسانهای صحیح بداند میتواند فرهنگ خود را صادر کند، استفاده کرد.
عصر حاضر را عصر تکنولوژی، ارتباطات، اطلاعات و بهنوعی انفجار اطلاعات نامیدهاند که تمام وقایع آن بهمانند دهکدهای کوچک در کمترین زمان منتقل میشود و بین جوامع، حریمی وجود ندارد و اصطلاحاً دیوارهای شیشهای پدید آمدهاند. کارشناس رسانه گفت: نگاه ما به فضای مجازی نباید صرفاً نگاه آسیبی باشد بلکه فضای مجازی را میتوان بهعنوان یک فرصت بزرگ در راستا تقویت فرهنگ، سنت و سبک زندگی دانست و در جهت آن قدم برداشت و باید از این فرصت بهعنوان بلندگویی که بهاندازه تکتک افراد عالم مخاطب دارد و اگر کسی فعالیت رسانهای صحیح بداند میتواند فرهنگ خود را صادر کند، استفاده کرد.
فنآوری کمکی برای آرامش و کمال انسان است که بتواند مسافتهای طولانی را زودتر بپیماید، بر راههای آسمانها قدم بگذارد و اخبار و اطلاعات را بدون فوت وقت و دستاول در اختیار داشته باشد و به عبارتی، تکنولوژی ماشین حرکت سریعتر انسان است.
این حرکت سریع میتواند قلههای سعادت بیشتری را به فتح انسان درآورد و شهرهای کمال و کامیابی متعددی را تسخیر مقاصد آدمی کند اما همین سرعت زیاد اگر به بیراهه منحرف شود، خسارت و دورافتادگی از اهداف انسانی را تصاعدی افزایش میدهد.
آیا تغییر هر چیزی از سنتی به مدر ن خوب است یا بد؟
حجتالاسلام علیرضا ناجی، کارشناس رسانه در گفتوگو با فارس با تبیین سبک زندگی سنتی و مدرن اظهار داشت: هنگامیکه صحبت تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن مطرح میشود، باید ابتدا این تعریف را داشته باشیم که آیا واقعاً هر چیزی اگر از سنتی به مدرن تغییر پیدا کند، خوب است یا خیر؟ چراکه تعریف خوب و بد و سنتی و مدرن محل اختلاف بسیاری است.
مدیر فضای مجازی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بعضی از سنتها مثل صلهرحم و ارتباط با خانواده نباید تبدیل به مدرن شود، وقتی این سنتها کمرنگ میشوند، شاکله خانواده و به دنبال آن، جامعه سست خواهد شد و هنگامیکه جامعه سست شود، نفوذ پذیرتر خواهد شد، زمانی که این اتفاقات رقم بخورد، از فرهنگ و تاریخ خود منفصل میشود که این امر درنهایت باعث متلاشی شدن و از بین رفتن جامعه مذکور میشود.
کارشناس رسانه گفت: نگاه ما به فضای مجازی نباید صرفاً نگاه آسیبی باشد بلکه فضای مجازی را میتوان بهعنوان یک فرصت بزرگ در راستا تقویت فرهنگ، سنت و سبک زندگی دانست و در جهت آن قدم برداشت و باید از این فرصت بهعنوان بلندگویی که بهاندازه تکتک افراد عالم مخاطب دارد و اگر کسی فعالیت رسانهای صحیح بداند میتواند فرهنگ خود را صادر کند، استفاده کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی، دو مقوله وجود دارد، مقولههایی که رفتن آن به سمت مدرن خوب است و مقولههایی که رفتن آن به سمت مدرن نادرست و یا اصطلاحاً بد است، البته در این بحث اگر از لفظ مدرن استفاده میکنیم باید نگاهمان به این مقوله تعریفشده باشد، بنابراین نگاه به مدرن به معنای آن است که علم پیشرفت کرده و ارتباطها آسانتر شده، همانطوری که نظریه دهکده جهانی مطرح میشود، منتها پشت این موضوع در غرب یک عقبه فکری وجود دارد.
ناجی با اشاره به جهانبینی سبک زندگی افزود: بنابراین منظور از مدرن فقط سبک زندگی نیست بلکه یک ایدئولوژی پشت این رفتار وجود دارد و آنهمان فکر اومانیستی و انسانمحوری است، فکری که میگوید علم آمد و خدا را از کرسی الهی بر زمین انداخت، علم اتکا بشر به خود منهای اتکا به عالم غیب و عالم بالا است، اگر بگوییم این معنای مدرن است پس صد در صد آن را رد میکنیم و اگر بنا هست فضای مجازی ما را به این سمت هدایت کند باید به جد با آن به مقابله پرداخت.