نشست هم اندیشی معاونین پژوهش مدارس علمیه استان اصفهان + تصاویر
معاونت های پژوهشی مدارس تقویت شوند
حجت الاسلام رسول ملکیان پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی معاونین پژوهشی مدارس علمیه اظهار کرد: تبین تحصیل، تدریس، تبلیغ و تحقیق با مدیریت پژوهش که در اینجا از آن به عنوان «معاون پژوهش» مدرسه نام می بریم، تفاوت وجود دارد. یعنی اینکه اگر طلبه، مبلغ یا استاد یا پژوهشگر خوبی باشد، دلیل برخوب بودن «معاون پژوهش» نیست، بلکه برای اینکه معاون پژوهش و مدیر پژوهش خوبی هم در مدارس علمیه باشیم، باید علاوه بر خواندن یکسری کتاب های میان رشته ای و مدیریت، از تجربیات دیگران نیز بهره مند گردیم.
مسئول واحد فناوری و تحقیقات معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: ما باید با توجه به شرایط کنونی هم انگیزه های شخصی خود را تقویت کنیم و هم به دیگران به خصوص طلاب، انگیزه پژوهشی بدهیم.
وی با بیان اینکه قرآن کریم یکی از بهترین الگوها برای نوع رفتار ما محسو ب می شود، گفت: قرآن کریم علاوه بر دعوت عمومی، مثل «اعتصموا بحبل الله جمیعاً» یا «اطیعوا الله و رسوله»، دستورات فردی نیز بسیار مثل: «أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی» یا «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا” داده است تا ما از نظر انگیزه های درونی و ایمانی قوی شویم.
حجت الاسلام ملکیان تصریح کرد: تشکیل جلسات معاونت پژوهش و واحدهای معاونت با معاونین پژوهش مدارس، برکات زیادی دارد و اگر جلسه به صورت ماهانه تشکیل نشود باید مطالبه گری از ناحیه معاونین پژوهش مدارس علمیه صورت گیرد.
وی عنوان کرد: در حوزه اجرایی و مدیریتی ما هفت مأموریت در واحد فن آوری و تحقیقات، نخست تشکیل کانون علمی طلاب، برگزاری جشنواره علامه حلی، کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی، برپایی نشست های علمی، نقد و نظر علمی، کارگاه های علمی و تخصصی و استفاده از فناوری های نوین پژوهش داریم.
شوراهای پژوهش در مدارس تشکیل شود
در ادامه جلسه محمد اکبری، مسول واحد تحقیقات علمی معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: تشکیل مستمر شورای پژوهش مدرسه از مهمترین مطالبات ما از مدارس علمیه است، این شورا متشکل از پنج نفر است، مدیر مدرسه، معاونین آموزش و پژوهش مدرسه و دو نفر از اساتید، در جلساتی که این شورا تشکیل می دهند، برنامه ها و فعالیت های پژوهشی مدرسه بررسی و مصوباتی برای اجرا به تصویب می رسد .
وی افزود: به دلیل کمبود بودجه مشاوره پژوهشی باید این امر توسط معاونان پژوهش مدارس علمیه صورت پذیرد (الا موارد خاص) و بررسی اولیه مقالات پایه های ۳و۵ و ۸ توسط شخص معاونین پژوهش مدارس انجام پذیرد .
اکبری درتوضیح دوره های مهارتهای پژوهشی عنوان کرد: این دوره ها باید توسط معاونین پژوهش که در آئین نامه دوره های پژوهشی ذکر گردیده است، حداقل ۵ برنامه برای مدارس بزرگ و حداقل ۲ برنامه برای مدرسه های کوچکتر انجام پذیرد، مانند: کارگاه های نرم افزار، منبع پژوهشی، روش مطالعه و …
وی در تشریح اهداف نگارش مقالات پایه ۳ ، پایه ۵ و پایه ۸ گفت: هدف از نگارش مقاله پایه سوم قلم زدن و دست به قلم شدن طلبه است که سؤال های ۱۸ گانه را به صورت تیتر زده شده و برای هرکدام از تیترها ، ۶ الی ۷ خط توضیح داده شود .
مسول واحد تحقیقات علمی معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: ما در پایه سوم، دنبال جواب سؤالات نیستیم، اگر سؤالی نیز دارای جواب نبود باید تیتر زده شود و علت عدم جواب نوشته شود. در پایه پنجم ساختار مقاله ساختاری است که می توان بوسیله آن مقاله برای هر ارگان یا سازمانی ارسال کرد ، یعنی ساختاری استاندارد دارد .
وی ابراز کرد: مقاله پایه هشتم کوچک شده پایان نامه است، کسی که ساختار پایه هشتم را رعایت نماید می تواند پایان نامه سطح سه یا پایان نامه دانشگاه و .. را راحت تر ارائه نماید .
اکبری خاطرنشان کرد: مسئولین پژوهش باید برای هرکدام از پایه ها یک کلاس توجیهی به مدت یک ساعت برگزار نماید و اهداف پژوهشی هر کدام از پایه ها را توضیح دهد و فرق بین مقاله و تحقیق پایانی مانند ارجاع درون متنی در مقاله و تحقیق پایانی در پاورقی ، عدم فصل بندی در مقاله به خلاف تحقیق پایانی که باید فصل بندی داشته باشد و … را توضیح دهد .
وی در پایان متذکر شد: منظور از کپی بودن این است که یا مطلبی از کتاب، اینترنت، مجله و … آورده شود، ولی ارجاع داده نشود یا اگر ارجاع داده شود مطالب کپی برداری شده بیش از یک صفحه پشت سر هم آمده باشد.